1/9: Byznys plán
Než se pustíte do tvorby eshopu, měli byste si dobře promyslet následující body:
Jaká je vaše motivace zakládat eshop?
Tento bod opravdu zvažte. Rozjetí eshopu není sprint, je to maraton.
- Chcete drobný přivýdělek k fulltime práci?
- Chcete eshopem zcela nahradit svůj fulltime job?
- Chcete jen zjistit, jak eshopy fungují a naučit se tak něco nového?
- Chcete si rozšířit své grafické portoflio?
Co chcete prodávat?
V čem je váš produkt originální? Proč by si ho lidé měli koupit?
Na jaké doméně (adresa webu) chcete prodávat?
Je doména volná? (To zjistíte např. na godaddy.com nebo nic.cz)
Pokud chcete prodávat fyzický produkt, máte ho již nakoupený nebo vyrobený?
Pokud ještě ne, máte peníze na nákup nebo čas na výrobu?
Máte doma místo na skladování nebo potřebujete zajistit externí sklad?
Za jakou cenu budete produkt prodávat?
Vyplatí se vám to, když odečtete náklady? (Pořizovací/výrobní cena, webhosting, marketing, 15% daň u OSVČ, 19% dań u sročka atd. – u prodeje virtuálních produktů je to samozřejmě snažší.)
Budete v zisku i při poskytnutí 40% slevy? Pokud ne, zvažte ještě cenotvorbu. Prodej s malou marží je demotivující. Raději vymyslete, jak produkt udělat ještě hodnotnější a luxusnější.
Jak budete produkt prodávat?
A ne, odpovědí není “reklama v tv, billboardy a letáčky”. Máte kontakty na lidi, kteří vám pomůžou produkt rozšířit mezi své fanoušky? Budete aktivně přispívat na facebook / instagram / pinterest / twitter / tumblr / jiné médium? Využijete placené reklamy ve vyhledávačích nebo na zmíněnných sociálních sítích? Nemusíte vytvářet ultraspecifický plán, poustu metod propagace vám v tomto návodu ukáži. Chce to ale mít zběžný přehled, jaké marketingové kanály budete využívat. (A ne všechny! Raději svou energii plně zaměřte na 1-3 kanály a později můžete přidat další.)
Komu budete prodávat?
Kdo je vaše cílová skupina? Skuste si ji pro začátek definovat alespoň zběžně, např. kreativní ženy na mateřské ve věku 26-36 let.
Jak budete poskytovat zákaznickou podporu?
Budete 24/7 na telefonu a live chatu, zveřejníte na webu jen email nebo lidi budete odkazovat na facebook zprávy?
Budete poskytovat záruku na váš produkt?
Dle zákona jste povinni vrátit peníze za nepoškozené zboží reklamované do 14 dní od objednávky.
Budete si řešit veškerou grafiku (web, obsah na sociální sítě, logo atd.) sami, nebo na to někoho máte?
Pokud nejste úplní grafičtí antitalenti a nepropadli jste z výtvarky, ze začátku vše zvládnete sami, jen vám to zabere čas.
Kolik členů bude ve vašem týmu?
Pokud jste sami, ušetříte si spoustu starostí, a úspěch bude záviset jen na vás (což je výhoda i nevýhoda). Pokud jste tým, projednali jste rozdělování zisků v případě, že se prodeje rozběhnou? Kdo bude řešit co? Nejhorší je případ, když každý z týmu dělá od všeho něco, takovou situaci je třeba rychle vyřešit (vlastní zkušenost).
Tak, nyní již:
- víte, PROČ chcete podnikat.
- víte, JAK budete prodávat
- víte, CO budete prodávat a zhruba za kolik
Pořadí těchto slov je důležité. Vždy začínejte s PROČ. (A koukněte na toto video od Simona Sinka, který srozumitelně vysvětluje, proč začínat s PROČ. Nebo si přečtěte jeho knihu Start With Why 🙂
Pojďme se pustit do techničtějších detailů a začít tvořit něco „hmatatelného“! V následující kapitole si zaregistrujete doménu a webhosting. Je to snadné. 🙂
Rejstřík
Úvod
1. kapitola: Byznys plán
2. kapitola: Doména a webhosting
3. kapitola: Instalace WordPressu a doporučených pluginů
4. kapitola: Design & Brand
5. kapitola: Instalace WooCommerce a nastavení produktů
6. kapitola: Doprava
7. kapitola: Platby
8. kapitola: Administrativa
9. kapitola: Marketing
Bonus: Mindset a automatizace
Zajímavé. To mě láká také. I když už podnikám na živnosťák, přesto tohle je pro mě takové nové a líbí se mi to. Spíše by mě zajímala jedna věc. Co je to vlastně za typ v žl? tady jsou napsány obory, ale tak nějak tápu, co si teda nechat zapsat do žl, aby to bylo správně.
Jedná se o volnou živnost – maloobchod (pokud prodáváš zákazníkům B2C). Při registraci ŽL si ale můžeš zaškrtnout klidně všechny obory – nemusíš pak lítat na úřad kvůli rozšíření živnosti pokaždé, když začneš podnikat v novém oboru 🙂
Vítek
Super. Díky za info.
Moc se mi tohle líbí
To jsem moc rád 🙂
Díky moc za dosavadní kapitoly, myslím, že mi to dost píchne.
Zeptám se – Plánujete dokončit poslední 2 + bonus?
Zdravím, Aleši, jsem rád, že tento návod pomáhá 🙂 Na poslední kapitoly si brousím zuby již delší dobu a ne a ne se k nim dostat. Hromadí se ale dotazy, kdy už to bude, a tak si dávám deadline konec září 😉 Jakmile budou hotové, dozvíte se o tom např. v týdenním newsletteru.
Jo
Taky přemýšlím, že bych začal podnikat přes internet, ale zrovna založení internetového obchodu mi příjde hodně náročné. Na https://ideaclub.cz/media/jak-zacit-podnikat-na-internetu jsem se dočetl o copywritingu a myslím, že to by pro mě bylo vhodnější. Psaní mě totiž baví a nevíc nemám kapitál na eshopové řešení a hlavně nějaké věci do skladu.
Ahoj, založení eshopu rozhodně není nejjednodušší cesta, jak začít podnikat. Výhodou je vysoká škálovatelnost, kdy se ti věnované úsilí může mnohonásobně začít vracet, zatímco u copywritingu budeš stále vyměňovat čas za hodinovou sazbu, která bude tvým limitem. Každému vyhovuje něco jiného a nejde říct, co je lepší a co horší. Držím ti palce, ať už začneš podnikate v čemkoliv! 🙂
Děkuji za článek, ale mám jeden zásadní problém. Vytvořím produkt, ale v obchodě je potom ten produkt obsažen celý. Tak že není důvod, aby si jej někdo stahoval. Jde mi o to, že bych chtěla nabízet povídky, ale netuším, jak mam udělat to, aby se zájemce k té povídce dostal, kam ji mám nahrát? Dokážete mi poradit?
Dobrý den, nejsem si jistý, že rozumím vaší otázce. Chcete, aby produkt (povídka) nebyl dostupný celý, ale dorazil zákazníkovi až po zakoupení? V tom případě k tomu slouží toto nastavení produktu, kam nahrajete příslušný soubor: http://prntscr.com/xgnmk0
Dobrý den, chci si založit e-shop s jedním druhem potraviny. Vztahují se na potraviny nějaká speciální omezení ? Např. Můžu je vyrábět v domácích podmínkách ?
Dobrý den,
eshop postavit umím, ale v právu se tolik nevyznám. Na tuto otázku vám tedy nedokáži odpovědět. Doporučuji konzultovat s odborníky 🙂 Přeji vám hodně štěstí.
V.
Dobrý večer
se zájmem jsem si celý článek Měl bych dotaz ohledně nastavení, chci prodávat digitální produkty, konkrétně autorské fotografie, textury apod.
V současné době toto dělám přes např shutterstock ale prodeje jsou malé a vlastně dostávám jen provizi. Potřeboval bych vědět jak je to s nahráváním souborů ke stažení. Osobně bych upřednostnil, kdyby obchod nasměroval po zaplacení zákazníka na uložiště (jedno jaké), kde je soubor uložen.
Vemte si že fotka o rozlišení 20mpx může mít i 20Mb což by asi dost omezilo množství produktů, děkuji
Děkuji za Vaši práci a úsilí s vytvořením tohoto webu. Přeji Vám hodně štěstí a radosti v dalším podnikání. 🙂
Dobrý den, přes jaký modul propojím woocomerce s divi?
Děkuji
David Slevinský
Dobrý den,
na to není potřeba žádný modul. WooCommerce je samostatně fungující plugin (umožňující prodejní funkce webu), Divi je samostatně fungující šablona (umožňující snadné stavění stránek). Můžete je používat nezávazně na sebe nebo je mít aktivované zaráz.
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, kolik produktů dovolí plugin WooCommerce v bezplatné verzi? Mám jiný plugin a ten jich dovolí pouze 10 🙁
Děkuji
Dobrý den, WooCommerce má limit 3600 produktů, ale jde to zdarma skrze kód navýšit. Takže se žádného omezení bát nemusíte. 🙂 Omezením při velkém množství produktů bude jedině rychlost webu.