Zpět na blog

6/9: Doprava

Pokud prodáváte virtutální produkty, tuto kapitolu můžete přeskočit.

Doručování zásilek věnujte opravdu pečlivou pozornost. Je to totiž ta část podnikání, která vás může nejvíce obírat o produktivní čas a která často rozhoduje o tom, zda dostanete příjemnou recenzi nebo naštvaný email.

Podrobnější návod s dodatečnými tipy a triky na efektivní nastavení logistiky najdete v kompletním PDF průvodci založením e-shopu a rozjezdem online podnikání na WordPress a WooCommerce.

Možnost 1: pro odvážné (Česká pošta)

Tuto možnost volí většina začínajících eshopařů, protože je nejsnazší. Rozhodně není pohodlná ani efektivní, ale je jednoduché tímto způsobem začít. Koneckonců skočit si s balíčkem na poštu umí každý. Berte ale v potaz několik nevýhod:

  • strávíte spoustu času čekáním ve frontě nebo dopravováním se na poštu a z pošty
  • při posílání více zásilek budete zdržovat ostatní, nebo si budete muset domluvit svoz z vašeho domu, což není tak easy (je třeba splňovat určité podmínky, které najdete na stránkách pošty)
  • je to prostě Česká pošta… zásilky se občas zpozdí nebo ztratí a řešení reklamací trvá velmi dlouho.

Na druhou stranu je Česká pošta ideálním řešením, pokud plánujete odesílat pouze jednotky kusů měsíčně/týdně a chození na poštu vám nevadí. Později vždy můžete přejít na jednu z pokročilejších metod, pokud se objem vašich prodejů zvýší.

Tip: Zřiďte si zákaznickou kartičku – nebudete muset vyplňovat podací lístek. Při platbách na dobírku ale budete stejně muset vyplňovat dobírkový lístek, což je fakt porod.

 

Zvážit musíte i vhodné zabalení zásilky. My jsme v Mementeře knihy nejprve posílali v bublinkové obálce, ale po několikáté reklamaci rozmlácené knihy jsme byli nuceni nakoupit kartonové krabice. Pro přepravu knih doporučuji krabice s nastavitelnou výškou, kterým se říká „knižní přířez A5/A4”. Knihy nám navíc aktuálně balí jednokusově do průhledné folie už v tiskárně.

Pokud teprve začínáte, nedoporučuji objednávat speciální krabice s potiskem vaší značky. Jsou mnohem dražší a do začátku podnikání by pro vás mohly představovat zbytečný výdaj, raději maximálně vylaďte to, co v krabici přijde 😉 (Pokud neplánujete prodávat nějaký luxusní produkt s vysokou marží.)

Možnost 2: pro pohodáře (Zásilkovna)

První rok jsme si v Mementeře balili zásilky sami. Každou knihu jsme zabalili do folie, vložili do krabice, přeťukali do online systému Uloženky (Uloženka již nefunguje), odvezli na jednu z jejich podacích poboček, kde si knihy rozebrali, naskenovali a rozeslali zákazníkům. Bylo to pohodlnější než s knihami chodit na poštu a v začátcích podnikání to pro nás byla dostačující možnost.

Zásilkovna vám umožní hromadně podávat zásilky a odesílat je pomocí různých dopravních služeb.

Zásilkovna má nasmlouvané dopravce jako je Česká pošta, DPD, InTime i zahraniční pošty, takže nejste odkázáni pouze na způsob dodání na jejich výdejní místa. Vy se u Zásilkovny zaregistrujete, naházíte data k zásilkám do jejich systému (zdlouhavé přeťukávání vám usnadní pluginy, které lze za několik stovek koupit), odvezete balíčky na podací místo a oni již zásilky předají zvoleným přepravním službám, které k nim každý den jezdí. I pokud byste tedy chtěli posílat jen přes Českou poštu, vyplatí se řešit to přes Zásilkovnu, které mají s Českou poštou nasmlouvané lepší ceny a mají přehledný online uživatelský systém.

Registraci k Zásilkovně zvládnete v několika minutách přes jejich web a do několika dní vás poté potvrdí a jste ready podávat zásilky.

Možnost 3: pro fajnšmekry (outsource skladu)

Jestli se vám ani posílání přes Zásilkovnu nezdá pohodlné, je možnost celý proces balení a odesílání outsourcovat firmám, které se tímto zabývají. Tato centra snadno najdete přes Google, stačí zadat hesla jako „fulfillment centrum ČR” nebo „logistika pro eshopy”.

V Mementeře jsme dlouho využívali sklad Ynot v Nehvizdech u Prahy, který je levný a splňoval vše, co jsme potřebovali. Později jsme přešli ke Skladonu.

S domluvením dobrých podmínek u těchto fulfillmentových firem vám dokážu pomoct. Znám jejich majitele a můžu se přimluvit. 🙂

Nastavení dopravy ve WooCommerce

Pojďme nastavit možnosti dopravy. Zvolíme první metodu, tedy dopravu přes Českou poštu (což je aplikovatelné pro všechny dopravce, kteří nevyžadují, aby si zákazník zvolil výdejní pobočku), což využije většina začínajících eshopů.

Nejprve se rozhodněte, do kterých zemí chcete zásilky posílat a nastavte to ve WooCommerce -> Nastavení -> Obecné. My nastavíme ČR a Slovensko.

Nastavení dopravy ve WooCommerce 1a

Dále přejděte do WooCommerce -> Nastavení -> Doprava. Zde vidíte seznam zón, do kterých posíláte a jaké dopravní metody jsou pro danou zónu dostupné. Můžete si proto například vytvořit zónu pro ČR, která bude obsahovat Českou poštu, a zónu Slovensko, kde bude Slovenská pošta. Zóny můžete členit i podle PSČ, pokud např. chcete dopravovat jinou metodou po Praze.

Pro přidání zóny klikněte na Přidat zónu dopravy, pojmenujte ji a ve způsobech dopravy klikněte na Přidat způsob dopravy, zvolte Paušální sazba (nebo Doprava zdarma / Místní vyzvednutí) a poté Upravit, kde nastavíte název, zdanitelnost (jestli doprava podléhá dani – pokud jste plátci DPH, zatrhněte ano a poté výši daně nastavte v záložce WooCommerce -> Nastavení -> Daň, viz tento článek o nastavení daní dopravy) a cenu dopravy.

Nastavení dopravy ve WooCommerce 2

Následně také navštivte záložku WooCommerce -> Nastavení -> Doprava -> Možnosti dopravy, kde povolte nebo zakažte kalkulátor ceny v košíku (pokud nemáte několik zón doprav, je zbytečný) a výchozí adresu pro cíl přepravy.

Nastavení dopravy ve WooCommerce 1

Záložku Třídy dopravy řešíte jen v případě, že chcete účtovat rozdílné poplatky pro různé druhy předmětů, například účtovat více za velké a těžké předměty, které hodíte do jedné kategorie, a menší zboží, které hodíte do druhé. Nikdy jsem tuto možnost nemusel využít, takže s ní neumím poradit, ale určitě najdete spoustu návodů.

Nastavil jsem tedy dvě zóny dopravy, jednu pro ČR a jednu pro Slovensko, každé jsem přiřadil jednu paušální sazbu (90 pro ČR, 120 Slovensko) a je hotovo.

Nastavení dopravy ve WooCommerce 3

Nastavení dopravy pro další dopravce pomocí pluginů

Propojení dalších dopravních metod (např. Zásilkovna) s WooCommerce zajišťují pluginy, které můžete koupit na toret.cz. Nejsem s autorem domluvený na žádné provizi, prostě je využívám a jsem s nimi spokojený.

Na jeho webu najdete i pluginy pro další metody jako je Geis, Balíkovna, balík na poštu od ČP, PPL nebo DPD Parcelshop a také spoustu dalších pluginů, které se netýkají dopravy. Autor Vláďa Musílek rychle odpovídá na maily a pluginy pravidelně aktualizuje.

Další tipy dávám v PDF průvodci založením e-shopu.

Kompletní outsourcing logistiky

Logistická centra většinou poskytují svůj připravený plugin, který si do WordPressu nainstalujete a díky kterému se nové zásilky odešlou rovnou skladu, který je za vás dle domluvy za určitý poplatek zabalí a odešle.

Pokud sklad takový plugin nenabízí (např. případ Ynotu – i když už na řešení pracují), budete si muset propojení eshopu a skladu naprogramovat. Já to zvládl sám a ušetřil tak za programátora (a pak také musel řešit spoustu problémů, když jsem něco naprogramovat špatně), ale pokud vám je programování cizí, připravte si jednotky až desítky tisíc korun.

Výhodou takového propojení je podle mě ale k nezaplacení. Jakmile na vašem eshopu začne objednávat více než 5 nebo 10 lidí denně, věřte, že po nějaké době vás vlastnoruční balení a odesílání balíčků začne pěkně prudit.

Samozřejmě existuje i další možnost – můžete si najmout brigádníka, který bude objednávky balit za vás. Zvažte ale, jestli se vám to vyplatí, protože stále budete sami muset řešit objednávání obalových materiálů, kontrolu brigádníka, jeho/její mzdu, možná budete muset poskytnout prostory, kde to bude balit atd.

Tak jo! To je k dopravě vše. Téměř. Dodal bych jen to, že si na nastavení celého logistického procesu dejte záležet, protože vás může při špatném nastavení nepříjemně brzdit nebo dokonce totálně odradit od eshopového podnikání. Při správném nastavení je logistika naopak způsob, jak se blýsknout a překvapit zákazníky rychlým dodáním a třeba milým osobním vzkazem přiloženým k produktu.

V další kapitole se vrhneme na nastavení plateb. Nebojte, je to celkem snadné 🙂

Rejstřík

Úvod
1. kapitola: Byznys plán
2. kapitola: Doména a webhosting
3. kapitola: Instalace WordPressu a doporučených pluginů
4. kapitola: Design & Brand
5. kapitola: Instalace WooCommerce a nastavení produktů
6. kapitola: Doprava
7. kapitola: Platby
8. kapitola: Administrativa
9. kapitola: Marketing
Bonus: Mindset a automatizace

Vít Aora

MINDSET NEWSLETTER

Přidejte se k více než 5 tisícům lidí a odebírejte můj 14denní páteční Mindset Newsletter. Sdílím v něm vždy 5 krátkých tipů pro nastavení mysli, zkvalitnění života a skutečné sebepoznání.

Navíc vám zdarma pošlu jednu z mých nejoblíbenějších vedených meditací Energetický restart, která vám pomůže se za 11 minut kdykoliv přeladit do klidu a pohody.

formulář