6/9: Doprava
Pokud prodáváte virtutální produkty, tuto kapitolu můžete přeskočit.
Doručování zásilek věnujte opravdu pečlivou pozornost. Je to totiž ta část podnikání, která vás může nejvíce obírat o produktivní čas a která často rozhoduje o tom, zda dostanete příjemnou recenzi nebo naštvaný email.
Podrobnější návod s dodatečnými tipy a triky na efektivní nastavení logistiky najdete v kompletním PDF průvodci založením e-shopu a rozjezdem online podnikání na WordPress a WooCommerce.
Možnost 1: pro odvážné (Česká pošta)
Tuto možnost volí většina začínajících eshopařů, protože je nejsnazší. Rozhodně není pohodlná ani efektivní, ale je jednoduché tímto způsobem začít. Koneckonců skočit si s balíčkem na poštu umí každý. Berte ale v potaz několik nevýhod:
- strávíte spoustu času čekáním ve frontě nebo dopravováním se na poštu a z pošty
- při posílání více zásilek budete zdržovat ostatní, nebo si budete muset domluvit svoz z vašeho domu, což není tak easy (je třeba splňovat určité podmínky, které najdete na stránkách pošty)
- je to prostě Česká pošta… zásilky se občas zpozdí nebo ztratí a řešení reklamací trvá velmi dlouho.
Na druhou stranu je Česká pošta ideálním řešením, pokud plánujete odesílat pouze jednotky kusů měsíčně/týdně a chození na poštu vám nevadí. Později vždy můžete přejít na jednu z pokročilejších metod, pokud se objem vašich prodejů zvýší.
Zvážit musíte i vhodné zabalení zásilky. My jsme v Mementeře knihy nejprve posílali v bublinkové obálce, ale po několikáté reklamaci rozmlácené knihy jsme byli nuceni nakoupit kartonové krabice. Pro přepravu knih doporučuji krabice s nastavitelnou výškou, kterým se říká „knižní přířez A5/A4”. Knihy nám navíc aktuálně balí jednokusově do průhledné folie už v tiskárně.
Pokud teprve začínáte, nedoporučuji objednávat speciální krabice s potiskem vaší značky. Jsou mnohem dražší a do začátku podnikání by pro vás mohly představovat zbytečný výdaj, raději maximálně vylaďte to, co v krabici přijde 😉 (Pokud neplánujete prodávat nějaký luxusní produkt s vysokou marží.)
Možnost 2: pro pohodáře (Zásilkovna)
První rok jsme si v Mementeře balili zásilky sami. Každou knihu jsme zabalili do folie, vložili do krabice, přeťukali do online systému Uloženky (Uloženka již nefunguje), odvezli na jednu z jejich podacích poboček, kde si knihy rozebrali, naskenovali a rozeslali zákazníkům. Bylo to pohodlnější než s knihami chodit na poštu a v začátcích podnikání to pro nás byla dostačující možnost.
Zásilkovna vám umožní hromadně podávat zásilky a odesílat je pomocí různých dopravních služeb.
Zásilkovna má nasmlouvané dopravce jako je Česká pošta, DPD, InTime i zahraniční pošty, takže nejste odkázáni pouze na způsob dodání na jejich výdejní místa. Vy se u Zásilkovny zaregistrujete, naházíte data k zásilkám do jejich systému (zdlouhavé přeťukávání vám usnadní pluginy, které lze za několik stovek koupit), odvezete balíčky na podací místo a oni již zásilky předají zvoleným přepravním službám, které k nim každý den jezdí. I pokud byste tedy chtěli posílat jen přes Českou poštu, vyplatí se řešit to přes Zásilkovnu, které mají s Českou poštou nasmlouvané lepší ceny a mají přehledný online uživatelský systém.
Registraci k Zásilkovně zvládnete v několika minutách přes jejich web a do několika dní vás poté potvrdí a jste ready podávat zásilky.
Možnost 3: pro fajnšmekry (outsource skladu)
Jestli se vám ani posílání přes Zásilkovnu nezdá pohodlné, je možnost celý proces balení a odesílání outsourcovat firmám, které se tímto zabývají. Tato centra snadno najdete přes Google, stačí zadat hesla jako „fulfillment centrum ČR” nebo „logistika pro eshopy”.
V Mementeře jsme dlouho využívali sklad Ynot v Nehvizdech u Prahy, který je levný a splňoval vše, co jsme potřebovali. Později jsme přešli ke Skladonu.
S domluvením dobrých podmínek u těchto fulfillmentových firem vám dokážu pomoct. Znám jejich majitele a můžu se přimluvit. 🙂
Nastavení dopravy ve WooCommerce
Pojďme nastavit možnosti dopravy. Zvolíme první metodu, tedy dopravu přes Českou poštu (což je aplikovatelné pro všechny dopravce, kteří nevyžadují, aby si zákazník zvolil výdejní pobočku), což využije většina začínajících eshopů.
Nejprve se rozhodněte, do kterých zemí chcete zásilky posílat a nastavte to ve WooCommerce -> Nastavení -> Obecné. My nastavíme ČR a Slovensko.
Dále přejděte do WooCommerce -> Nastavení -> Doprava. Zde vidíte seznam zón, do kterých posíláte a jaké dopravní metody jsou pro danou zónu dostupné. Můžete si proto například vytvořit zónu pro ČR, která bude obsahovat Českou poštu, a zónu Slovensko, kde bude Slovenská pošta. Zóny můžete členit i podle PSČ, pokud např. chcete dopravovat jinou metodou po Praze.
Pro přidání zóny klikněte na Přidat zónu dopravy, pojmenujte ji a ve způsobech dopravy klikněte na Přidat způsob dopravy, zvolte Paušální sazba (nebo Doprava zdarma / Místní vyzvednutí) a poté Upravit, kde nastavíte název, zdanitelnost (jestli doprava podléhá dani – pokud jste plátci DPH, zatrhněte ano a poté výši daně nastavte v záložce WooCommerce -> Nastavení -> Daň, viz tento článek o nastavení daní dopravy) a cenu dopravy.
Následně také navštivte záložku WooCommerce -> Nastavení -> Doprava -> Možnosti dopravy, kde povolte nebo zakažte kalkulátor ceny v košíku (pokud nemáte několik zón doprav, je zbytečný) a výchozí adresu pro cíl přepravy.
Záložku Třídy dopravy řešíte jen v případě, že chcete účtovat rozdílné poplatky pro různé druhy předmětů, například účtovat více za velké a těžké předměty, které hodíte do jedné kategorie, a menší zboží, které hodíte do druhé. Nikdy jsem tuto možnost nemusel využít, takže s ní neumím poradit, ale určitě najdete spoustu návodů.
Nastavil jsem tedy dvě zóny dopravy, jednu pro ČR a jednu pro Slovensko, každé jsem přiřadil jednu paušální sazbu (90 pro ČR, 120 Slovensko) a je hotovo.
Nastavení dopravy pro další dopravce pomocí pluginů
Propojení dalších dopravních metod (např. Zásilkovna) s WooCommerce zajišťují pluginy, které můžete koupit na toret.cz. Nejsem s autorem domluvený na žádné provizi, prostě je využívám a jsem s nimi spokojený.
Na jeho webu najdete i pluginy pro další metody jako je Geis, Balíkovna, balík na poštu od ČP, PPL nebo DPD Parcelshop a také spoustu dalších pluginů, které se netýkají dopravy. Autor Vláďa Musílek rychle odpovídá na maily a pluginy pravidelně aktualizuje.
Další tipy dávám v PDF průvodci založením e-shopu.
Kompletní outsourcing logistiky
Logistická centra většinou poskytují svůj připravený plugin, který si do WordPressu nainstalujete a díky kterému se nové zásilky odešlou rovnou skladu, který je za vás dle domluvy za určitý poplatek zabalí a odešle.
Pokud sklad takový plugin nenabízí (např. případ Ynotu – i když už na řešení pracují), budete si muset propojení eshopu a skladu naprogramovat. Já to zvládl sám a ušetřil tak za programátora (a pak také musel řešit spoustu problémů, když jsem něco naprogramovat špatně), ale pokud vám je programování cizí, připravte si jednotky až desítky tisíc korun.
Výhodou takového propojení je podle mě ale k nezaplacení. Jakmile na vašem eshopu začne objednávat více než 5 nebo 10 lidí denně, věřte, že po nějaké době vás vlastnoruční balení a odesílání balíčků začne pěkně prudit.
Samozřejmě existuje i další možnost – můžete si najmout brigádníka, který bude objednávky balit za vás. Zvažte ale, jestli se vám to vyplatí, protože stále budete sami muset řešit objednávání obalových materiálů, kontrolu brigádníka, jeho/její mzdu, možná budete muset poskytnout prostory, kde to bude balit atd.
Tak jo! To je k dopravě vše. Téměř. Dodal bych jen to, že si na nastavení celého logistického procesu dejte záležet, protože vás může při špatném nastavení nepříjemně brzdit nebo dokonce totálně odradit od eshopového podnikání. Při správném nastavení je logistika naopak způsob, jak se blýsknout a překvapit zákazníky rychlým dodáním a třeba milým osobním vzkazem přiloženým k produktu.
V další kapitole se vrhneme na nastavení plateb. Nebojte, je to celkem snadné 🙂
Rejstřík
Úvod
1. kapitola: Byznys plán
2. kapitola: Doména a webhosting
3. kapitola: Instalace WordPressu a doporučených pluginů
4. kapitola: Design & Brand
5. kapitola: Instalace WooCommerce a nastavení produktů
6. kapitola: Doprava
7. kapitola: Platby
8. kapitola: Administrativa
9. kapitola: Marketing
Bonus: Mindset a automatizace
Zajímavé. To mě láká také. I když už podnikám na živnosťák, přesto tohle je pro mě takové nové a líbí se mi to. Spíše by mě zajímala jedna věc. Co je to vlastně za typ v žl? tady jsou napsány obory, ale tak nějak tápu, co si teda nechat zapsat do žl, aby to bylo správně.
Jedná se o volnou živnost – maloobchod (pokud prodáváš zákazníkům B2C). Při registraci ŽL si ale můžeš zaškrtnout klidně všechny obory – nemusíš pak lítat na úřad kvůli rozšíření živnosti pokaždé, když začneš podnikat v novém oboru 🙂
Vítek
Super. Díky za info.
Moc se mi tohle líbí
To jsem moc rád 🙂
Díky moc za dosavadní kapitoly, myslím, že mi to dost píchne.
Zeptám se – Plánujete dokončit poslední 2 + bonus?
Zdravím, Aleši, jsem rád, že tento návod pomáhá 🙂 Na poslední kapitoly si brousím zuby již delší dobu a ne a ne se k nim dostat. Hromadí se ale dotazy, kdy už to bude, a tak si dávám deadline konec září 😉 Jakmile budou hotové, dozvíte se o tom např. v týdenním newsletteru.
Jo
Taky přemýšlím, že bych začal podnikat přes internet, ale zrovna založení internetového obchodu mi příjde hodně náročné. Na https://ideaclub.cz/media/jak-zacit-podnikat-na-internetu jsem se dočetl o copywritingu a myslím, že to by pro mě bylo vhodnější. Psaní mě totiž baví a nevíc nemám kapitál na eshopové řešení a hlavně nějaké věci do skladu.
Ahoj, založení eshopu rozhodně není nejjednodušší cesta, jak začít podnikat. Výhodou je vysoká škálovatelnost, kdy se ti věnované úsilí může mnohonásobně začít vracet, zatímco u copywritingu budeš stále vyměňovat čas za hodinovou sazbu, která bude tvým limitem. Každému vyhovuje něco jiného a nejde říct, co je lepší a co horší. Držím ti palce, ať už začneš podnikate v čemkoliv! 🙂
Děkuji za článek, ale mám jeden zásadní problém. Vytvořím produkt, ale v obchodě je potom ten produkt obsažen celý. Tak že není důvod, aby si jej někdo stahoval. Jde mi o to, že bych chtěla nabízet povídky, ale netuším, jak mam udělat to, aby se zájemce k té povídce dostal, kam ji mám nahrát? Dokážete mi poradit?
Dobrý den, nejsem si jistý, že rozumím vaší otázce. Chcete, aby produkt (povídka) nebyl dostupný celý, ale dorazil zákazníkovi až po zakoupení? V tom případě k tomu slouží toto nastavení produktu, kam nahrajete příslušný soubor: http://prntscr.com/xgnmk0
Dobrý den, chci si založit e-shop s jedním druhem potraviny. Vztahují se na potraviny nějaká speciální omezení ? Např. Můžu je vyrábět v domácích podmínkách ?
Dobrý den,
eshop postavit umím, ale v právu se tolik nevyznám. Na tuto otázku vám tedy nedokáži odpovědět. Doporučuji konzultovat s odborníky 🙂 Přeji vám hodně štěstí.
V.
Dobrý večer
se zájmem jsem si celý článek Měl bych dotaz ohledně nastavení, chci prodávat digitální produkty, konkrétně autorské fotografie, textury apod.
V současné době toto dělám přes např shutterstock ale prodeje jsou malé a vlastně dostávám jen provizi. Potřeboval bych vědět jak je to s nahráváním souborů ke stažení. Osobně bych upřednostnil, kdyby obchod nasměroval po zaplacení zákazníka na uložiště (jedno jaké), kde je soubor uložen.
Vemte si že fotka o rozlišení 20mpx může mít i 20Mb což by asi dost omezilo množství produktů, děkuji
Děkuji za Vaši práci a úsilí s vytvořením tohoto webu. Přeji Vám hodně štěstí a radosti v dalším podnikání. 🙂
Dobrý den, přes jaký modul propojím woocomerce s divi?
Děkuji
David Slevinský
Dobrý den,
na to není potřeba žádný modul. WooCommerce je samostatně fungující plugin (umožňující prodejní funkce webu), Divi je samostatně fungující šablona (umožňující snadné stavění stránek). Můžete je používat nezávazně na sebe nebo je mít aktivované zaráz.
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, kolik produktů dovolí plugin WooCommerce v bezplatné verzi? Mám jiný plugin a ten jich dovolí pouze 10 🙁
Děkuji
Dobrý den, WooCommerce má limit 3600 produktů, ale jde to zdarma skrze kód navýšit. Takže se žádného omezení bát nemusíte. 🙂 Omezením při velkém množství produktů bude jedině rychlost webu.