Pro koho tato příručka je?
Pokud si chcete založit svůj eshop a začít podnikat na internetu, tato příručka je pro vás. Pokud jste nikdy nepodnikali, tato příručka je pro vás. Pokud nemáte žádné zkušenosti s programováním, tato příručka je také pro vás.
Je pro všechny, kteří mají fyzický nebo virtuální produkt (nebo o něm teprve přemýšlí) a chtějí ho efektivně prodávat online. Najdete zde konkrétní tipy a postupy, které vás provedou registrací webu, vytvořením e-shopu, založením živnostenského oprávnění i dalšími administrativními nutnostmi, nastavením možností plateb a odesíláním zásilek zákazníkům. Poslední kapitola vás dokonce navede ke spuštění své první marketingové kampaně.
Než se pustíte do čtení, zde je důležitá informace ↓
I tento návod vám ale pomůže založit svůj vlastní funkční e-shop, jen tolik nezabíhá do podrobností (oproti kompletnímu e-booku je rozsahem zhruba poloviční), obsahuje překlepy a ležérní formulace a některé informace a obrázky mohou být neaktuální.
Tolik na úvod. Pokračujeme!
Kolik toho máte přečíst?
Celá příručka je rozdělena do devíti kapitol, které na sebe logicky navazují. V každé z nich se dozvíte klíčové informace k založení eshopu, a proto doporučuji žádnou z nich nepřeskakovat. Pokud ale už třeba marketingu rozumíte a zajímají vás jen technické aspekty e-shopování (nebo naopak), přeskakujte, jak je libo.
Kdo jsem?
Spolu s kamarádem jsem založil firmu Mementerra. Přes náš eshop, který jsem vlastnoručně vytvořil na platformě WordPress (teď už je dělaný na míru), jsme od 10. prosince 2016 do 17. prosince 2018 prodali knihy za více než 8 100 000 Kč (cca 14 160 objednávek).
Nechci tvrdit, že váš byznys plán uspěje. Sám jsem založil pár dalších eshopů, které nevydělaly téměř nic. Můžu vám ale garantovat, že si díky tomuto návodu vytvoříte funkční eshop a představíte ho prvním potenciálním zákazníkům.
Co budete potřebovat, abyste mohli následovat tento návod?
1. Nápad
Měli byste mít představu o tom, co chcete prodávat. Od toho se bude odvíjet například název domény, jejímž pořízením vás provedu.
2. Přístup k internetu a notebook nebo PC
Tento návod není stavěný pro vytváření eshopu z mobilu.
3. Pasivní znalost angličtiny
Většina návodů, které na internetu budete hledat, je v angličtině. Přestože je WordPress přeložený do češtiny, někdy se čtení anglických textů prostě nevyhnete. Navíc existuje spousta užitečných online nástrojů, které vám usnadní život a které český překlad postrádají.
4. Pár korun
Peníze budete potřebovat na zakoupení domény a webhostingu (683 Kč na rok hostingu včetně domény) a založení živnostenského oprávnění (1000 Kč). Pokud už živnosťák máte, ušetříte tisícovku. A jestli máte i doménu a webhosting, můžete prasátko nechat na poličce. Celý návod můžete následovat i bez živnosťáku a založit si ho až jako poslední krok přes spuštěním prodejů.
5. Ochota učit se a Googlovat
Jo, zní to skvěle, kdo by se nechtěl naučit něčemu novému. Věřte mi ale, že jsou chvíle, kdy jen chcete prodávat a ne zjišťovat, jak lépe nastavit fakturační systém, aby dělal to, co po něm chcete. Takže se připravte na každodenní dávku googlování 🙂
6. Trpělivost
Eshop si nevytvoříte za jednu hodinu. Abyste mohli vydělávat online, musíte nejprve investovat svůj čas. Nebojte se ale – dva měsíce dovolené z práce také nepotřebujete. V průběhu návodu vám poskytnu různé tipy, které vám ušetří čas a díky nimž se vyvarujete přešlapů, které potkaly mě.
A co naopak nepotřebujete?
1. Předchozí zkušenosti s podnikáním
Zkušenosti jsou jistě výhodou, ale ne nutností. Tento návod jsem psal zejména pro lidi, kteří k podnikání ještě nepřičichli a touží začít pracovat na sebe.
2. Znalost programování nebo jakýchkoliv nástrojů pro tvorbu grafiky.
Vše za vás vyřeší platforma WordPress, která je zdarma.
3. EET pokladnu.
Pokud nechcete mít fyzická odběrová místa s možností platby v hotovosti, nepotřebujete EET pokladnu. Na platby převodem, na dobírku a už ani na platby kartou se EET nevztahuje. Nenechte se tedy vystrašit tím “hrozným a zlým” EET.
Co na vás čeká?
1. kapitola: Byznys plán
Každý byznys začíná nápadem. Než se pustíte do tvorby eshopu, musíte si odpovědět na otázky, kterými si ujasníte své PROČ, CO a JAK.
2. kapitola: Registrace domény a webhostingu
Špatně pojmenovaný eshop je jak prodávání Rolexek ve stánku polepeném reklamou od Lidlu. V této kapitole vám vysvětlím, jaký je rozdíl mezi doménou a webhostingem a jak si obě věci zajistit.
3. kapitola: Instalace WordPressu
Po následování pokynů z této kapitoly získáte svůj vlastní funkční web, kterým se budete moct pochlubit ostatním. Fešný ohoz mu dodáte ve 4. kapitole.
4. kapitola: Design a brand
Design vašeho eshopu je základ. Stejně jako byste návštěvníkům konference neservírovali šampaňské v teplácích, ani váš online obchod by neměl dělat ostudu. Design svého webu zvládnete vytvořit i s nulovými grafickými znalostmi.
5. kapitola: Instalace WooCommerce a nastavení produktů
V několika snadných krocích nainstalujete WooCommerce, což je bezplatné rozšíření pro WordPress, které vám umožní prodávat cokoliv. Nádherně.
6. kapitola: Doprava
Aneb jak netrávit hodiny čekáním ve frontách na poště. Pokud chcete prodávat virtuální zboží (e-booky, fotky atd.), tuto kapitolu můžete téměř celou přeskočit. Jestli ale plánujete posílat fyzické balíčky, možná tato kapitola bude to nejužitečnější, co si z celého návodu odnesete.
7. kapitola: Platby
Eshop bez možnosti platby je jako… no zkrátka není eshop. V této kapitole si posvítíme na jednotlivé možnosti přijímání plateb. Zjistíte, jak nastavit platby převodem, kartou nebo na dobírku.
8. kapitola: Administrativa
Uggghh… Přeji si, abych tuto kapitolu mohl vynechat. Zároveň si přeji, abych měl možnost přečíst si tento návod ještě před tím, než jsem začal podnikat. Dozvíte se vše podstatné o zakládání živnosti nebo firmy, o bankovních účtech, fakturaci, GDPR, daních a všech dalších vtipných záležitostech, které vás budou pronásledovat i ve snech.
9. kaptiola: Marketing
Stěrače stírají, produkt připraven, eshop ready. Čas začít prodávat!
V této kapitole se naučíte základy proma na sociálních sítích, získáte návod na vytvoření cílených reklam na Facebooku a snad i první zákazníky (rodina a přátelé se nepočítají!). Každý produkt je odlišný, ale na vlastních zkušenostech vám popíši, co funguje nám v Mementeře a co můžete zkusit i vy.
Bonus: Mindset a automatizace (Připravuje se)
Bez správného mindsetu (nastavení hlavy) daleko nedojdete. Je potřeba neustále se učit, zlepšovat a překonávat nové překážky. Věřte mi, že provozování eshopu vám takových příležitostí poskytne více, než byste chtěli. O některých výzvách, které vás pravděpodobně potkají (a o tom jak se s nimi vypořádat) píši v této bonusové kapitole.
Pokud se vám navíc eshop opravdu rozjede, nebudete vědět, kde vám hlava stojí. A přesně proto se vám budou hodit tipy, jak zefektivnit vaše systémy, abyste ušetřili maximum času a vytvořili si z větší části pasivní příjem.
Tak co, jste ready? Jdeme na to!
Zajímavé. To mě láká také. I když už podnikám na živnosťák, přesto tohle je pro mě takové nové a líbí se mi to. Spíše by mě zajímala jedna věc. Co je to vlastně za typ v žl? tady jsou napsány obory, ale tak nějak tápu, co si teda nechat zapsat do žl, aby to bylo správně.
Jedná se o volnou živnost – maloobchod (pokud prodáváš zákazníkům B2C). Při registraci ŽL si ale můžeš zaškrtnout klidně všechny obory – nemusíš pak lítat na úřad kvůli rozšíření živnosti pokaždé, když začneš podnikat v novém oboru 🙂
Vítek
Super. Díky za info.
Moc se mi tohle líbí
To jsem moc rád 🙂
Díky moc za dosavadní kapitoly, myslím, že mi to dost píchne.
Zeptám se – Plánujete dokončit poslední 2 + bonus?
Zdravím, Aleši, jsem rád, že tento návod pomáhá 🙂 Na poslední kapitoly si brousím zuby již delší dobu a ne a ne se k nim dostat. Hromadí se ale dotazy, kdy už to bude, a tak si dávám deadline konec září 😉 Jakmile budou hotové, dozvíte se o tom např. v týdenním newsletteru.
Jo
Taky přemýšlím, že bych začal podnikat přes internet, ale zrovna založení internetového obchodu mi příjde hodně náročné. Na https://ideaclub.cz/media/jak-zacit-podnikat-na-internetu jsem se dočetl o copywritingu a myslím, že to by pro mě bylo vhodnější. Psaní mě totiž baví a nevíc nemám kapitál na eshopové řešení a hlavně nějaké věci do skladu.
Ahoj, založení eshopu rozhodně není nejjednodušší cesta, jak začít podnikat. Výhodou je vysoká škálovatelnost, kdy se ti věnované úsilí může mnohonásobně začít vracet, zatímco u copywritingu budeš stále vyměňovat čas za hodinovou sazbu, která bude tvým limitem. Každému vyhovuje něco jiného a nejde říct, co je lepší a co horší. Držím ti palce, ať už začneš podnikate v čemkoliv! 🙂
Děkuji za článek, ale mám jeden zásadní problém. Vytvořím produkt, ale v obchodě je potom ten produkt obsažen celý. Tak že není důvod, aby si jej někdo stahoval. Jde mi o to, že bych chtěla nabízet povídky, ale netuším, jak mam udělat to, aby se zájemce k té povídce dostal, kam ji mám nahrát? Dokážete mi poradit?
Dobrý den, nejsem si jistý, že rozumím vaší otázce. Chcete, aby produkt (povídka) nebyl dostupný celý, ale dorazil zákazníkovi až po zakoupení? V tom případě k tomu slouží toto nastavení produktu, kam nahrajete příslušný soubor: http://prntscr.com/xgnmk0
Dobrý den, chci si založit e-shop s jedním druhem potraviny. Vztahují se na potraviny nějaká speciální omezení ? Např. Můžu je vyrábět v domácích podmínkách ?
Dobrý den,
eshop postavit umím, ale v právu se tolik nevyznám. Na tuto otázku vám tedy nedokáži odpovědět. Doporučuji konzultovat s odborníky 🙂 Přeji vám hodně štěstí.
V.
Dobrý večer
se zájmem jsem si celý článek Měl bych dotaz ohledně nastavení, chci prodávat digitální produkty, konkrétně autorské fotografie, textury apod.
V současné době toto dělám přes např shutterstock ale prodeje jsou malé a vlastně dostávám jen provizi. Potřeboval bych vědět jak je to s nahráváním souborů ke stažení. Osobně bych upřednostnil, kdyby obchod nasměroval po zaplacení zákazníka na uložiště (jedno jaké), kde je soubor uložen.
Vemte si že fotka o rozlišení 20mpx může mít i 20Mb což by asi dost omezilo množství produktů, děkuji
Děkuji za Vaši práci a úsilí s vytvořením tohoto webu. Přeji Vám hodně štěstí a radosti v dalším podnikání. 🙂
Dobrý den, přes jaký modul propojím woocomerce s divi?
Děkuji
David Slevinský
Dobrý den,
na to není potřeba žádný modul. WooCommerce je samostatně fungující plugin (umožňující prodejní funkce webu), Divi je samostatně fungující šablona (umožňující snadné stavění stránek). Můžete je používat nezávazně na sebe nebo je mít aktivované zaráz.
Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, kolik produktů dovolí plugin WooCommerce v bezplatné verzi? Mám jiný plugin a ten jich dovolí pouze 10 🙁
Děkuji
Dobrý den, WooCommerce má limit 3600 produktů, ale jde to zdarma skrze kód navýšit. Takže se žádného omezení bát nemusíte. 🙂 Omezením při velkém množství produktů bude jedině rychlost webu.