Zpět na blog

(Varování na úvod: Tento článek je DLOUHÝ! Jestli neradi čtete dlouhé texty, raději tuto stránku ihned opusťte! Pokud ale čtete rádi, najdete tu velký – dost možná hodně velký – přínos. :))

Upraveno 29. 3. 2024

Přijde mi, že tento sen sdílíme snad všichni:

Žít svobodně a radostně, moct se věnovat tomu, co nás opravdu baví a naplňuje, mít časovou i finanční svobodu, cítit se, že jsme na správném místě a užívat si každého dne.

Ač se moje mysl snaží najít věci, které mi ještě chybí a kterých jsem ještě nedosáhl (a tedy proč tento sen ještě nežiji), jde jen o její utopickou snahu o dokonalost.

Cítím obrovskou vděčnost, že tento sen z největší části žiju. Vytvořil jsem si život svých snů.

Jak si vytvořit život svých snů?

Stále častěji se mi stává, že se mě lidé ptají, jak jsem to dokázal. Žasnou a nechápou, když jim říkám, že si vydělávám tím, co mě baví, a to a navíc online a s obrovskou časovou svobodou.

Můžu cestovat, jíst zdravě, strávit 2 hodiny denně cvičením a meditací a užívat si nádherného času s mojí partnerkou. Mám navíc minimum povinností a své online podnikání jsem postavil na tématu, kterým žiju, ve kterém vidím obrovský smysl a které pomáhá druhým.

Přestože se pro mě tento způsob života už stal docela normálním, uvědomuji si, že to rozhodně není běžné a že většina lidí žije v realitě nedostatku a nesvobody – ať už té vnější, nebo hůře, vnitřní.

Dostal jsem proto chuť sepsat tento článek.

I kdyby se skrze něj jediný člověk otevřel novém životu ve větší hojnosti, lásce a spokojenosti, bude to perfektní.

Vít Aora Kostarika

Zaměřím se zde vyloženě na téma finanční a časové svobody vytvořené skrze online podnikání s osobní značkou.

Přestože mám 6 let zkušeností budování firemní značky (firma Mementerra, kterou jsme v prosinci 2022 s mým spoluzakladatelem prodali společnosti Albi), teprve s rozvojem mého osobního podnikání jsem pocítil mnohonásobně vyšší naplnění a svobodu.

Mé podnikání ve zkratce

Před 10 lety jsem objevil meditaci a začal s její pomocí zkoumat a proměňovat svůj vnitřní svět. Tato vnitřní cesta se stala mojí vášní a postupně jsem začal objevovat další a další způsoby, jak pracovat se svým tělem i myslí.

Cítil jsem touhu sdílet to, co sám objevuji, s druhými. Založil jsem si web a začal publikovat články na různá témata seberozvoje. O něco později jsem také začal posílat páteční newsletter s 5 tipy a doporučeními pro osobní růst, který se jmenoval Týdenní Výcuc – dnes Mindset Newsletter. Dnes ho odebírá už více než 5 000 lidí.

Tím vznikla má „osobní značka“.

V roce 2020 jsem poté vytvořil Rozcestník – papírový plánovač a mindsetový průvodce tím nejlepším rokem. Vznikl tak první placený produkt mého osobního podnikání a lidé z něj byli nadšení.

V roce 2021 jsem poté seskládal několik svých blogových článků o nastavení a uvolňování mysli do formy e-booku. Texty jsem postupně upravoval a rozšiřoval, až mi došlo, že vzniká kniha.

Změna přišla s knihou

O rok později jsem ji vydal pod názvem Detox hlavy ve formě tištěné knihy, e-knihy a dnes už i audioknihy. V 7 krocích vás provede očistou mysli a projasněním celého svého života. Tato kniha se stala základním pilířem mého dalšího podnikatelského směřování. Přes můj vlastní e-shop i skrze knihkupectví a online portály si ji již pořídilo přes 4 000 lidí.

Detox hlavy kniha Vít Aora

Kolem knihy postupně vznikaly další související produkty týkající se meditace, očisty od stresu a nastavení mysli.

Pořádal jsem online i offline workshopy a tvořil online kurzy (Detox hlavy za 42 dní, Rozpusť se), vedené meditace, drobné doplňkové produkty a věci ke stažení zdarma a krok za krokem tak rozšiřoval portfolio svých produktů.

Zároveň jsem produkoval a nadále produkuji „content“ (tematický obsah) a skrze něj šířím povědomí o tom, co dělám a nabízím. Nahrával jsem podcast Svojí cestou a nedávno jsem založil nový podcast Čistá mysl, který naprosto miluji. Dále přispívám na sociální sítě, posílám newsletter a občas mluvím na různých eventech (Healing Festival, MindfulnessCon apod.).

Po malých dílcích jsem postupně skládal puzzle toho, co dnes nazývám svou osobní značkou a svým Freedom Lifestyle podnikáním.

Healing Festival Vít Aora meditace, detox hlavy a nastavení mysli

Když lidem říkám, že si vydělávám z největší části prodejem knihy, kterou jsem sám napsal a vydal, zírají s otevřenou pusou.

Myslí si, že s knihou se přece nedá vydělat, pokud to není celosvětový bestseller. Já v sobě žádné takové přesvědčení neměl a nevěděl jsem, že by to „nemělo jít“. Tak jsem to udělal a vyšlo to. Ke knize jsem postupně začal nabalovat další produkty podporující lidi v životu s čistou myslí a vnitřním klidem. Dostávám na svoji tvorbu krásné recenze, lidem má tvorba pomáhá žít šťastněji, a navíc to funguje moc hezky i finančně.

To všechno ale nebyla úplná náhoda.

Využívám ověřených principů pro funkční podnikání

V podnikání následuji určité principy a postupy, které jsem se postupem času naučil a které zvyšují šanci na úspěch v čemkoliv, co tvořím.

Rád bych s vámi tyto principy sdílel. Třeba vám pomohou rozjet si své vlastní podnikání, díky kterému se budete moct osvobodit z limitů vašeho aktuálního životního stylu a trávit svůj čas tak, jak si doopravdy přejete.

Zároveň netvrdím, že jsem plně finančně a časově svobodný.

Nemám ještě takový pasivní příjem, k jakému směřuji. Průběžně také musím vyvíjet aktivitu pro to, aby mé podnikání žilo, rostlo a prosperovalo. Někdy to jsou sotva 4 hodiny týdně, jindy 8 hodin denně. Nemám ani velké finanční rezervy. Stejně jako peníze přichází, tak zase často odchází – ať už na nutné operativní náklady, nebo na cestování, kvalitní jídlo a další věci a prožitky. Stále občas prožívám situace „teď na toto nemám“ nebo „to jsem zvědavý, kde na to vezmu peníze“.

Přesto už tak považuji svoji úroveň úspěchu za nádhernou. A hlavně je mi v tom dobře. Cítím se opravdu požehnaně za to, že můžu žít způsobem, jakým žiju a uvědomuji si, že pro mnoho lidí je to zatím jen vzdálený sen. Extrémně rád vám ale ukáži, že možná není tak vzdálený, jak by se mohlo zdát.

V tomto článku se vydám na vnitřní i vnější cestu – popíšu, co je dobré si nastavit v sobě, a dotknu se i konkrétních hmatatelnějších tipů pro úspěšné podnikání.

1. Je to v hlavě

Čím více se osvobozuji z limitů své mysli, tím více se mi daří i v podnikání. Čím šťastnější jsem uvnitř sebe, tím radostnější je svět kolem mně. Čím uvolněněji se cítím, tím méně svazující jsou i vnější podmínky.

Pokud si myslíme, že něco není možné, je to jen myšlenka, kterou můžeme uvolnit. Je na nás, kterým myšlenkám se rozhodneme věřit.

Martin Rozhoň, úspěšný český podnikatel, tvůrce a investor říká: „Musíme se rozhodnout, čemu budeme věřit.“

✨ Věříte, že uspějete?
✨ Věříte, že si můžete vydělávat svým vlastním podnikáním?
✨ Věříte, že příležitosti jsou všude kolem nás?
✨ Věříte, že to bude snadná cesta lehkosti a radosti, nebo náročná cesta plná úsilí a zápolení?
✨ Věříte sobě, nebo názorům druhých?
✨ Věříte, že peníze k vám snadno a přirozeně plynou, nebo že „peníze nerostou na stromech“ a že „každý nemůže být bohatý“?
✨ Věříte, že peníze jsou nástrojem svobody, nebo že peníze kazí charakter?
✨ Věříte, že je osud vaší finanční svobody ve vašich rukou, nebo podléhá vnějším okolnostem jako jsou vaše předešlé zkušenosti a historie vaší rodiny, aktuální životní podmínky či situace na trhu?
✨ Věříte, že vesmír je přátelské místo?
✨ Věříte, že si zasloužíte hojnost?

Open your mind nápis

Tyto otázky jsou vstupními branami k finanční svobodě a jejich upřímná kontemplace klíči, které je odemknou.

Pokud by se ve vás u některých zmíněných otázek objevily negativní pocity a emoce, je to skvělá příležitost je uvolnit a propustit. Na emoční očistu je i zaměřen můj celý kurz Nech to jít. S jednoduchou technikou o 3 hlavních krocích, kterou jsem nazval Nech to jít, můžeme uvolnit jakoukoliv emoci a propustit emoční zátěž z minulosti. Tím se otevíráme větší svobodě a hojnosti.

Také můžete odebírat můj Mindset Newsletter a rozvíjet se vytrvale, dlouhodobě a zábavně. Každý druhý pátek dostanete e-mail s 5 praktickými tipy a možnostmi, jak poladit své nastavení mysli a cítit se v životě lépe.
K odběru se můžete přihlásit zde:

Formulář na přihlášení by se měl načíst zde – pokud, ne klikněte na tento odkaz.

2. A také je to v srdci!

Jak moc si dovolujete dělat to, co vás baví?

Ne pouze v práci, ale celkově.

Před pár lety jsem podnikl 3 návštěvy k psychologovi. Necítil jsem se v té době dobře a chtěl jsem zkusit, jaké to bude.

Zeptal se mě, jestli něco dělám jen tak, pro radost, nebo jestli vše dělám pro nějaký cíl.

Zamyslel jsem se… a nenašel snad nic, co bych dělal jen tak. Snad za vším jsem měl racionální důvod – cvičím, abych lépe vypadat, medituji, abych se lépe cítil, podnikám, abych dosáhl finanční svobody, účastním se networkingových eventů, abych si rozšířil seznam kontaktů, vydávám se na dobrodružství, abych se lépe poznal, trávím čas s přítelkyní, abychom měli skvělý vztah… Snad jen kávu jsem pil čistě pro ten prožitek.

Docela ve mě hrklo.

Ač jsem dost citlivý a emoční povahy, mám silně zastoupenou analytickou složku mysli. To se sice hodí, ale také to může být na škodu.

Začal jsem se více uvolňovat do každodenních činností a dělat více věcí jen tak – prostě protože chci. Vnímat, kam mi plyne energie a kde to příliš tlačím. Více naslouchat tomu, co mě skutečně volá a dovolit si nemít plán.

Čím více se mi daří následovat vnitřní vlny radosti a nadšení, tím lépe se cítím a tím více se mi i daří ve všech možných ohledech.

Netušil jsem, jestli se bude moje kniha Detox hlavy prodávat. Ale chtěl jsem jí vydat, tak jsem to následoval.

Netušil jsem, kolik lidí se přihlásí do mého online kurzu Detox hlavy za 42 dní. Ale chtěl jsem ho vytvořit, tak jsem ho vytvořil. (A také si před tím udělal průzkum mezi svými zákazníky, abych ho dobře zaměřil a zvýšil šanci jeho úspěchu.:))

Netuším, co vše přinese můj nový podcast Čistá mysl. Ale cítil jsem silnou touhu ho založit, tak je tu. Zatím přináší to, že mě baví. I to by samo o sobě stačilo.

Dalším krokem do neznáme bylo spuštění placené komunity Cesta čisté mysli, kde se spolu se skupinou lidí na stejné vlně rozvíjíme a podporujeme v životě s hlubším vnitřním klidem. V naší FB skupině probíhají livestreamy společných meditací, máme vždy zvolené téma měsíce, které si pevněji kotvíme v životě atd. Netušil jsem, zda do toho někdo naskočí. Jen jsem to chtěl zkusit. Aktuálně je nás kolem 60 a postupně se rozrůstáme.

Napadá mě ještě jedna věta od Martina Rozhoně:

„Srdce má říct CO a mysl JAK.“

Jde o to kombinovat rozum i srdce. Problém nastává, když se hlava začne montovat do toho CO. Pak si naši cestu komplikujeme přílišným přemýšlením, plánováním a snahou o věštění budoucnost.

Když budeme srdcem vnímat, kudy se chceme vydat, a hlavou si pomůžeme vymyslet konkrétní nápady, jak to udělat, značně navýšíme pravděpodobnost toho, že se nám bude dařit a že nás to bude bavit.

příroda Kostarika

Nejde o to kompletně vypínat mysl a lítat si ve vesmírných vizích. Chce to trochu usadit na zem a být praktičtí – ale jen do té míry, abychom stále cítili radost a neparalyzovali se vymýšlením nevymyslitelného.

Častější pobývání v srdci má kromě usnadnění práce ještě další významný efekt – lidé to cítí. Naše podnikání je živá bytost. Lidé cítí její energii. Čím radostnější jsme my sami a čím více ze srdce tvoříme, tím více to přitahuje i naše fanoušky, klienty a zákazníky.

Lidé kupují energii. Ne produkt. Produkt je jen forma, skrze kterou je projevena naše energie.

Co do tvorby vložíme, se nám také vrátí. Chcete do tvorby vkládat úsilí a tlak, nebo lehkost, lásku a nadšení?

„Naši budoucnost netvoří ani tolik činy samotné, jako energie za nimi.“ – z knihy Genové klíče

3. Je potřeba převzít 100% odpovědnost a být proaktivní

Vít Aora houpací síť psaní deníku

To platí v celém životě a v podnikání obzvlášť. Jaké si to uděláme, takové to máme.

Když si budeme stěžovat a hledat důvody neúspěchu ve světě kolem nás, daleko nedojdeme. Voda protéká dírou v kýblu – ztrácíme energii.

Pokud ale přijmeme 100% odpovědnost za svůj život, tedy včetně našich podnikatelských úspěchů i neúspěchů a aktuálních podmínek, můžeme si pevněji stoupnout do role tvůrce a opravdu vytvořit něco krásného.

Když jsme pozitivně naladěni a přijímáme vše takové, jaké to je, stáváme se magnetem pro pozitivní prožitky. Máme více energie a vše se skládá a zapadá jako Tetris. Objevují se milé synchronicity, setkáváme se s lidmi, kteří nám ve správnou chvíli pomohou přesně s tím, co potřebujeme, a finanční prostředky magicky připlouvají z nečekaných zdrojů.

I tak ale musíme být ochotní pro úspěch v podnikání něco skutečně udělat. Třeba někomu zavolat. Přečíst si knížku. Inspirovat se v zahraničí. Natočit video. Sepsat článek. Odepsat na e-mail. Někam zajet. Něco se naučit.

Tolik lidí si například stěžuje, že neumí vytvořit web a nemají nikoho, kdo by jim ho vytvořil, místo toho, aby se to prostě naučili sami nebo napsali inzerát do Facebookové skupiny.

Klasické pořekadlo zní, že ať už budeme hledat důvody, proč něco nevyjde, nebo důvody, proč něco vyjde, vždy to najdeme.

Převezměme proto 100% odpovědnost za události našeho života a bude se nám tvořit snadněji a radostněji.

Více o přebírání odpovědnosti a o práci s nastavením mysli píšu zde: Jak změnit svůj mindset a převzít odpovědnost za svůj život.

4. Lpění je záruka neúspěchu. Umožňování záruka úspěchu.

Kdo rozhoduje o tom, jak se bude odvíjet náš život?

Ego si myslí, že jsem to „já“, kdo řídí a ovlivňuje události našeho života.

Stále více ale vnímám, jak se vše zkrátka tak nějak samo děje a odehrává. A my tomu buď stojíme v cestě, nebo to umožňujeme.

Plavat proti proudu je dost náročné. Vysilujeme se, zápasíme a i pokud někdy zvítězíme, tak je nasnadě otázka, jestli jsme si nemohli zvolit příjemnější přístup k věci a více si tu plavbu užít?

Jak se každým dnem sám více odevzdávám a nechávám věcem volnější průběh, stejně tak více odevzdávám i své podnikání.

Dříve jsem měl nalajnované přesné roční, měsíční, týdenní a denní cíle. Uff… Fuška! Bavilo mě to, ale stálo to hodně energie.

Někdy se k tomu vrátím a chvíli mě to naplňuje, ale častěji už si spíše s vděčností přeji, ať se zkrátka vše vyvíjí pro nejvyšší prospěch všech. To chce určitou dávku odvahy, protože ego ví, že to, co je pro nejvyšší prospěch vše, nemusí být to, co si přeje ego. 🙂

Každopádně ať už si to přejeme, nebo ne, ono to tak stejně vždy je – vše se vždy skládá pro nejvyšší dobro celku, i pokud to tak dočasně nemusí vypadat. Takové uvolnění! Taková svoboda.

Občas se objeví konkrétní přání a stanovím si jasný cíl: Vytvořím tento produkt! Vydělám minimálně tolik a tolik peněz! Získám tuto spolupráci! A je to v tu chvíli autentické a plné nadšení. Ale netlačím to.

Tlak značí lpění a lpění působí utrpení.

Když se uvolníme do vědomí, že se vše odvíjí tak, jak má, a my můžeme přiložit ruku k dílu, když zrovna přijde inspirace a máme na to chuť, ale že neovlivníme 100 % událostí a nemá smysl dělat si konkrétní očekávání, naše bytí a konání nabyde kvality lehkosti.

Pokaždé, když usilujeme o konkrétní výsledek, ochuzujeme se o jiná zázračná řešení a vyústění, která myslí nevymyslíme, ale která by pro nás byla ještě lepší, než to, co si teď přejeme.

Co když můj aktuální byznys nemá uspět, protože bych se tím připravil o zcela jinou nádhernou příležitost?

Co když mám mít právě teď finanční problémy, abych si uvědomil, že je čas změnit svůj přístup k financím, podnikání a k životu celkově?

Co když mi tento člověk neodpovídá proto, že mi za pár dní zavolá ještě někdo jiný s lepší nabídkou?

Nikdy nevíme, co je pro nás nachystáno. Zůstávejme otevření. Tak k nám pak mohou proudit nečekané dary a radostná překvapení.

Vít Aora

5. Věci jsou často jednodušší, než jak to vidí naše mysl – jednoduchost nechť je naší mantrou!

Rád používám oblíbenou otázku Tima Ferrisse:

„Jak by to vypadalo, kdyby to bylo snadné?“

Lidé se často nechají paralyzovat obavami a neznámem. V jeijch mysli vypadá daný úkol mnohem větší a náročnější, než jaký může být. Znám to moc dobře. Často si ale stačí uvědomit, že to jen my si to děláme zbytečně komplikované. Může to být snadné!

Namátkou…

Vytvoření produktu: V případě online podnikání si vytvoříte e-book nebo video kurz opravdu snadno. Je na to kupa free nástrojů, stačí googlit. U fyzických produktů si vždy můžete nejprve nechat vyrobit maketu/testovací kus a až po jeho vyladění se pustit do velkovýroby. Poraďte se s někým, kdo tím procesem už prošel, a tím si usnadněte práci.

Marketing: Velmi často si lidé myslí, že podmínkou úspěšného podnikání je pravidelné a časté přispívání na sociální sítě. Tak se přeci dělá ten marketing. A k tomu bych měl/a ještě posílat několik e-mailů týdně! Jako jo, může to tak být. Ale také nemusí – podnikat se dá i bez obsahového marketingu. V případě prodeje drobných produktů odvede hodně práce placená reklama a v případě prodeje služeb jako jsou konzultace a další B2B kšefty funguje osobní doporučování a 1-1 sales. Nepotřebujete přispívat na 3 sociální sítě, pokud to není vaše flow.

Web: Na WordPressu si web vytvoří téměř každý. Zkoukněte si pár návodů na YouTube a za den nebo dva máte hotovo. Určitě kolem sebe navíc máte lidi, kteří vám web rádi vytvoří jen tak, barterem nebo za drobnou sumu. Nebo si prostě připlatíte. Řešení se najde. Jako vždy!

Finance: Ne, na rozjezd podnikání nepotřebujete velký kapitál. Běžte ještě dnes pomoct jednomu člověku, nechte si za to zaplatit a vezměte si referenci. Úspěch. Opakujte a potupně rozšiřujte svůj dosah. 🙂 A pokud potřebujete větší prvotní investici na výrobu produktu, můžete si nejprve nechat vyrobit jen několik kusů (jasně, za vyšší cenu na kus, ale aspoň si otestujete zájem), našetřit si to nebo si v krajním případě od někoho půjčit či požádat výrobce o splátkový kalendář. Všechno jde. A většina věcí jde udělat fakt levně. Nepotřebujete web za 40 tisíc, logo za dalších 20, a už vůbec nepotřebujete vizitky. Nezasekejte se na zbytečnostech. Zákazníky můžete zprvu oslovit i bez webu a profi grafiky. Vytvořte MVP (Minimum viable product – nejmenší možná funkční verze produktu či služby) a jděte do akce.

Zákony, právo, účetnictví, administrativa,…: Netřeba se děsit. Většinu odpovědí najdete na jakpodnikat.cz a dále se stačí spojit s jakýmkoliv aspoň trochu zdatným účetním, který vám dost možná i zdarma zodpoví všechny otázky.

Nevíte, zda bude váš nápad úspěšný. Prostě to zkuste. A když to nevyjde, zkuste to znovu a jinak. Dovolte si selhat a nesnažte se k úspěchu promyslet. Zkoušejte, zkoušejte, zkoušejte. Najděte způsob, jak začít co nejdříve poskytovat co největší hodnotu druhým lidem – to je ten klíč – a pak už jen upravujte, přizpůsobujte a vylepšujte to, co šíříte. Do akceeeee!

Cokoliv jiného: Vždycky se najde někdo, kdo vám poradí. Vždycky. Napište třeba na Facebook nebo zavolejte pár přátelům, kteří znají další lidi a ti znají další lidi. A pokud si s něčím fakt nevíte rady, možná to ani není třeba řešit. Odevzdejte to vesmíru a vykřikněte: Sezame, otevři se! Nebo tak něco. Cesta se najde.

6. Osobní značka vítězí

Vyzkoušel jsem si budovat čtyři firemní značky (Mementerra, Bosques, Triko, SellOnline) i svoji osobní značku.

Ta osobní pro mě vítězí. Mnohem víc mě to baví a dává mi to i dlouhodobě větší smysl.

Abych byl přesnější, mluvím o kombinaci osobní značky a osobní energie. Nestavím vše jen na mém osobním webu Vít Aora. Tvořím i další projekty. Ve všech jsem ale nějakým způsobem vidět a vkládám do nich svoji energii. Lidé to pak cítí a gravitují k těmto projektům částečně už jen díky tomu, že jsem v nich zapojen. Ne všichni – někoho má energie odradí! Ale s těmi, které přitáhne, pak snadněji navazujeme otevřenější komunikaci a dlouhodobější vztahy. 

S osobní značkou přichází velká flexibilita. Můžete tvořit cokoliv a přitom to není roztříštěné a zmatečné – ve všem jste vy!

Nepotřebuji být známý, ale ani nepotřebuji žít v anonymitě. Vnímám, že k tomu, abych inspiroval druhé, což mě neskutečně naplňuje, je potřeba být aspoň trochu vidět.

Věřím, že to, čím druhé inspirujeme nejvíce, je naše vlastní energie – naše vlastní vědomí. Nejde o to vymyslet ten nejgeniálnější produkt, ale svou energií lidem pomoci otevřít jejich mysl a srdce. V rámci osobní značky je pro mě snazší promítat svoji energii do produktů i do obsahu, který publikuji, a mít tak pro svět větší přínos. (Někdo to má samozřejmě jinak a „přínos“ vidí v něčem jiném – naprosto v pořádku.)

Také mi přijde, že to, co vkládám do tvorby osobní značky, se dlouhodobě více kumuluje a nabaluje než u značek ne-osobních. Neosobní značky přichází a odchází s větší frekvencí. My tu ale přeci jen nějakou dobu prostě budeme – a přestože se v průběhu života možná změní naše jméno (něco málo o tom vím), naše esence tu celou dobu působí.

Když si vytvoříme skalní fanoušky, kteří souzní s naší energií, je mnohem pravděpodobnější, že s námi zůstanou i když kompletně změníme to, čím se zabýváme. Nejsou s námi totiž primárně kvůli našim produktům, ale kvůli tomu, jací jsme my samotní.

Přijde mi, že přichází doba osobních značek. Lidé touží po autenticitě. Pokud si do toho dokážete stoupnout a sdílet to, co s vámi rezonuje, máte z velké části vyhráno.

„Projev naší jedinečné esence je důležitější než strategie.“

Vít Aora

Baví mě možnost podnikat přesně tak, jak já chci. Nemuset nikoho žádat o svolení, s nikým diskutovat o nejlepší cestě vpřed, zkrátka mít co největší svobodu a moct si hrát a přizpůsobovat své podnikání tomu, co mnou zrovna hýbe. Osobní značka mi to skvěle umožňuje.

Skrze podnikání máme příležitost vytvořit si svoji vlastní osobní utopii. Nádherně o tom píše Derek Sivers v knize Anything You Want.

A jestli vás baví moje tvorba a chcete ji dlouhodobě sledovat, přidejte se k mému Mindset Newsletteru.

7. Ať je to škálovatelné!

Podnikání, které nám poskytne opravdovou finanční a časovou svobodu, by mělo být škálovatelné. To znamená, že jeho růst není omezen naším časem, výrobní kapacitou nebo jinými limity.

Prodej vlastního času (služby) proto není škálovatelným podnikáním.

Vlastnoruční výroba čehokoliv se bude také obtížně škálovat (musíme najímat stále více lidí).

Nejideálnější jsou takové produkty, které můžeme v neomezeném množství prodávat, i když spíme.

A to je mimochodem úžasný pocit. Baví mě se každý den podívat na telefon do e-mailu na to, kolik přišlo objednávek, a mít radost, že jsem díky automatizovaným systémům nemusel pro jejich získání téměř nic udělat – po prvotní investici do vytvoření produktu a nastavení marketingových kanálů to jede celkem hezky na autopilota.

Digitální produkty (e-booky, kurzy a další online aktiva) mají nulové náklady na výrobu a jsou nekonečně replikovatelné a okamžitě doručené zákazníkům.

Zároveň bych ale rád dodal, že se v rámci online podnikání není třeba držet jen online produktů. Přestože je prodej fyzických produktů náročnější (výroba, skladování, doručení), má také řadu výhod – lidé od vás mají něco hmatatelného a snadněji sdílitelného. U fyzických produktů je navíc snadnější obhájit si jejich hodnotu – lidé vnímají, že to určitě něco stálo vyrobit a nerozmýšlí tolik nad koupí (alespoň z mé zkušenosti).

Přijde mi proto dobré mít v nabídce jak digitální, tak fyzické produkty. Vždy ale pamatujme na škálovatelnost a na to, abychom si tvořili co nejsvobodnější podnikání.

8. Ať to funguje (aspoň dočasně) i beze mě!

Nevýhodou osobní značky se může zdát to, že musíme být určitou mírou stále přítomni a aktivní. Osobní video za nás někdo jiný možná sestříhá, ale bez nás ho nenatočí.

A jasně – pokud děláme to, co nás skutečně naplňuje, pak to není žádný problém. I pokud své podnikání ale milujeme, je dobré strukturovat ho tak, aby mohlo co nejvíce a nejdéle fungovat bez nás. Chci mít možnost kdykoliv letět do zahraničí nebo se zúčastnit retreatu v přírodě a nemuset být na notebooku či telefonu.

Vít Aora meditace

Já to mám aktuálně třeba tak, že se musím občas pověnovat nastavení placených reklam (na to jsem si zatím nikoho nenajal, což mám určitě v plánu) a odpovídat na dotazy zákazníků (na to mám najmutou podporu, která ale nevykryje 100 % dotazů). Jednou měsíčně také předám podklady účetní kanceláři a každý měsíc zaplatím několik faktur (to je pár kliknutí z telefonu).

Jednou za 14 dní dále posílám Mindset Newsletter (v případě nepřítomnosti si newslettery připravím předem a naplánuji jejich automatické odeslání) a párkrát do měsíce něco přidám na sociální sítě. Sem tam musím něco spravit na webu. 🙂

Vše ostatní funguje beze mě.

Pokud tedy zrovna nechci své podnikání aktivně rozvíjet, stačí mi zařídit těch několik věcí, které zatím vyžadují moji aktivitu.

Odletět na 2 měsíce do zahraničí je tak pro mě téměř bezúsilné. (Když mám na to tedy zrovna dostatečný budget :)) Pokud se chci úplně odpojit od internetu, vyžaduje to sice o něco málo více příprav, ale jde to – kromě účetních věcí a plateb faktur jsou všechny aktivity stejně zcela dobrovolné a kdybych se jo chtěl odpojit, můžu je prostě pozastavit.

10x proto zvážím, jestli započnu nějakou novou aktivitu vyžadující moji přítomnost. Nerad se uvazuji k něčemu pravidelnému.

Při budování svého online podnikání a svobodného životního stylu pamatuji na to, abych si nevytvořil jen o trochu stylovější práci, ve které možná ve výsledku budu trávit ještě více času než v zaměstnání.

Připomínám si záměr, že si netvoříme práci, ale svobodný životní styl.

9. Více investovaného času neznamená větší výsledky

Vědomý podnikatel nevyměňuje peníze za čas. To je přístup zaměstnance. Nemyslím to teď hanlivě, jde čistě o rozdíl v nastavení mysli.

Vědomý podnikatel ví, že větších výsledků nedosáhne jen tím, že něčemu věnuje více času a úsilí.

Produktivita není otázkou času, ale souladu.

Když jsme v souladu (propojeni s přirozeným proudem života, netlačíme, nelpíme, cítíme se hezky a uvolněně, nezamotáváme se do myšlenek a emocí, plyneme), tak máme dostupné více energie, události našeho života se odvíjí až zázračně bezúsilně a my jsme vždy ve správný čas na správném místě.

Pokud něco musíme tlačit na sílu a vyčerpává nás to, je to znamení, že nejsme v souladu.

Vědomý podnikatel si dopřává chvíle klidu a nečinnosti (a někdy i další čas bez tvorby – dny, týdny, měsíce), aby si dobil baterky, napojil se na proud inspirace a nepracoval jen pro práci samotnou. Čeká na vlnu. Vnímá sebe i své podnikání.

Opravdovým přínosem světu můžeme být jen s vyklidněnou myslí, ve svém přirozeném stavu harmonie s tím, co zrovna je.

Vít Aora

Pro mě osobně byla (a stále občas je) výzva dovolit si nic netvořit. Dát si pauzu. Nenutit se pracovat, když se na to necítím a chci se jít spíše projít do přírody nebo si lehnout. A hlavně… neporovnávat se s tempem druhých!

Ve chvílích nečinnosti ve mně dříve ihned začaly vřít myšlenky jako že ztrácím čas a že bych se mohl věnovat něčemu prospěšnému, třeba se aspoň něco učit nebo se jinak rozvíjet.

Postupné uvolňování tohoto vnitřního tlaku a umožňování si řídit se svým přirozeným tokem energie můj život ale prozařuje naprosto lahodnou lehkostí a svobodou.

A světe div se – mé „výsledky“ se po aplikování tohoto přístupu a vnitřního uvolnění nijak nezhoršily, spíše naopak. A navíc se u toho cítím mnohem lépe.

10. Poskytujme jasné výsledky okořeněné o naši jedinečnost

Základní poučka marketingu a prodeje zní:

Zjisti, co lidé řeší, a nabídni jim vhodné řešení.

Popravdě… Já nejsem fanoušek velkých průzkumů, analyzování a rozumbradování nad tím, na koho přesně cílím, jak budu konkrétně komunikovat, jaké problémy lidem daný produkt lidem vyřeší atd.

Nebaví mě to. Vždycky se do toho zamotám a paralyzuju se.

Nejradši mám, když ze srdce vytvořím produkt, který se mnou souzní, a „pošlu to tam“. Děj se vůle boží trhu. Odborníkům na marketing se ježí chlupy na krku, ale mně to takto většinou krásně funguje.

Celá firma Mementerra, která v posledních letech před jejím prodejem dosahovala ročního obratu kolem 10 milionů Kč, vznikla na základě mé nadšené „střely do tmy“ stylem „tyjo, tenhle nápad se mi fakt líbí, to chci vytvořit!“

Na druhou stranu, určitou formu marketingové intuice jsem si v průběhu podnikání přirozeně vytrénoval a využívám ji prakticky neustále. Tuším už, na co lidé slyší, co řeší za výzvy a jak napsat text na webu tak, aby je zaujal. Několik hlubších marketingových průzkumů jsem už v minulosti také dělal a byly vždy objevné. Několikrát jsem se už navíc spálil a vytvořil něco, o co nebyl žádný zájem, a proto se při tvorbě přeci jen aspoň trochu zamýšlím, jak tomu předejít a udělat produkt a marketing kolem něho co nejkvalitnější.

Zkrátka se vracím k tomu, co jsem psal výše: Srdcem určím CO a hlavou si pak pomůžu s JAK. Tím lidem kombinací energie a rozumu nabídnu jasné PROČ.

Základním principem je poskytovat lidem jasné výsledky.

Jasnost vždy vítězí nad komplexností.

Můžeme lidi lákavým marketingem zaujmout, ale když nebudou vědět, co nákupem získají, nenakoupí.

Před tvorbou čehokoliv nového (kurz, meditace, papírový workbook, placená komunita,…) se vždy zamýšlím, jaký výsledek tím lidem poskytnu. Co tím získají? Jakou transformací projdou? PROČ by je to mělo zajímat?

A to je ta základní otázka.

I pokud byste se nezamysleli nad ničím jiným, odpovězte si, proč by si váš produkt (respektive vaši službu – vás) někdo chtěl koupit. PROČ byste někoho měli zajímat?

Já jsem si řekl, že svojí tvorbou pomáhám lidem k čistší a jasnější mysli. A to je v dnešní době přání a potřeba skoro každého.

Knihu Detox hlavy si lidé většinou kupují proto, že se cítí zahlceně, negativně a ve stresu a chtějí si pročistit hlavu, cítit se opět sami sebou a vidět věci jasně.

Online kurz Detox hlavy jim k tomuto výsledku pomůže rychleji pomocí interaktivnější videoformy.

Kurz meditace lidem předá nástroj meditace, se kterým mohou kdykoliv účinně vystoupit z proudu myšlenek a nalézt hlubší klid.

Kurz Nech to jít lidi učí více přijímat své emoce a umět je uvolňovat a propouštět. Emoční vlny tak místo hodin a dnů mohou trvat vteřiny či minuty.

Roční plánovač Rozcestník si pořídí ten, kdo si chce v životě udělat větší jasno, nebo cítí nedostatek motivace na cestě za svými sny.

K Mindset Newsletteru se přihlásí ten, kdo se chce dlouhodobě po malých kouscích rozvíjet, a také se mnou chce být dlouhodobě v kontaktu.

Jaký hlavní účel plní váš produkt nebo vaše služba?

Nejasné záměry plodí nejasné výsledky. Jasné záměry plodí jasné výsledky.

Ono PROČ by si lidé měli daný produkt či službu koupit také podpoříme jejím okořeněním svojí jedinečnou esencí.

Výhodou osobní značky je to, že za ní stojíte vy – člověk. A s člověkem je snadnější si vytvořit vztah, než s firmou.

Mnoho lidí si ode mě kupuje produkty proto, že mají rádi mně. Viděli třeba nějaké mé video a souzní s tím, co vyzařuji a jak přemýšlím. Ve svém přístupu kombinuji jak systematičnost a praktičnost, tak přesah do spirituality a alternativnějších témat seberozvoje – vzniká jedinečný koktejl Vít Aora. 🙂 To je moje jedinečná výhoda, kterou mi nikdo nevezme.

Najednou nejde o to vymyslet co nejlepší prodejní argument, ale být naplno sám sebou. Upřímně sdílet svůj pohled na svět a své zkušenosti.

Místo pobíhání se síťkou na motýly a zběsilou snahou o jejich chycení vytvoříme rajskou zahradu, do které motýli sami rádi přiletí.

dvojitá duha

Jak můžeme do našich produktů vložit více sebe? A kdo vlastně jsme? Co je opravdu naše? Na čem nám skutečně záleží a co chceme šířit do světa?

Když tuto esenci najdeme (každý ji má), můžeme ji pak začít sdílet a tvořit tak něco opravdu jedinečného.

11. Nemusíme vidět 10 kroků dopředu. Dokonce ani 2 kroky.

Taková moje chuťovka byla dlouhou dobu snažit se vymyslet několik kroků dopředu a kompletně se paralyzovat a vystresovat tím, že NEVÍM.

Já prostě nevím, co bude. Fakt ne. Mám doma sice meditační polštář a šamanský buben, ale křišťálovou kouli jsem se zatím používat nenaučil. Někdo má možná šachové vidění a vidí několik tahů dopředu. Já ne. A není to potřeba. 🙂

Jak mám vědět, kolik lidí se přihlásí do mého kurzu nebo placeného newsletteru? Jak mám vědět, co budu mít chuť tvořit za rok (nebo za měsíc)? Jak mám vědět, jak velký bude za 6 měsíců můj tým? Jak mám vědět, s kým se potkám a jaké spolupráce z toho vzniknou?

Nemusíme vidět 10 kroků dopředu. K výsledkům se nepromyslíme a všechno se neustále stejně mění. I když si naplánujeme 10 kroků, po prvním kroku vše může být najednou úplně jinak.

Strategie a struktura – jasně. Stres z nevědění a přeplánovávání – děkuji, nechci.

Uvolnil jsem se do toho, že stačí udělat 1 krok. Navnímat srdcem, co je ten jeden správný a radostný krok právě teď. A udělat ho.

Tím se ocitneme v novém prostoru v novými možnostmi, kde se opět můžeme rozhodnout pro další suverénní krok ze srdce.

cesta

Teď píšu tento článek. Ale fakt nevím, co přinese. Bude to jen jednorázový off-topic výstřelek vybočující z mé tvorby v oblasti čisté mysli a tím to hasne? Nebo tímto článkem nastartuji úplně novou oblast svého podnikání a začnu lidem pomáhat podnikat online s klidem a lehkostí? Kdo ví! Ale měl jsem touhu tento článek sepsat, tak ho píšu.

(Každopádně! Pokud byste se chtěli lépe zorientovat se ve svém podnikání, získat zpětnou vazbu a čerstvé nápady a chtěli najít způsoby, jak vaši tvorbu vylepšit a dosáhnout lepších výsledků, napište mi. ;))

Jestli chcete začít podnikat, ale nevíte, jak se to vše poskládá… Gratuluji vám! Očividně jste člověk.

Udělejte 1 krok, pak další a pak ještě další. Za rok nebo tři se možná probudíte do života ve finanční a časové svobodě a ani nebudete pořádně vědět, jak se to stalo. Prostě se to seskládalo – jeden krok za druhým.

12. Delegovat a nechat si pomoct ano, ale zachovat si maximální flexibilitu a svobodu

Přístup „udělám si vše sám/sama“ nevede k časové a finanční svobodě. K té finanční eventuelně možná ano, ale k časové rozhodně ne. Je potřeba naučit se různé aspekty podnikání odevzdávat. A to jak zaměstnancům, tak vesmíru. 🙂

Čím dříve delegujeme části práce, které nejsou naše a nenaplňují nás, tím dříve se ve svém byznysu budeme cítit lépe a tím více poroste.

Většinou nás k rozšíření týmu donutí množství nakumulované práce nebo silný vnitřní odpor k určitým činnostem.

Ve všech svých projektech už od samého začátku deleguji: účetnictví, zákaznickou podporu (alespoň její část) a logistiku (skladování a odesílání zboží).

Aktuálně mám ještě oddelegovanou část tvorby obsahu na sítě a také se domlouvám na asistenci s analytickou částí byznysu – sledování průběžných čísel a výsledků, jejich vyhodnocováním a podnikáním akčních kroků na základě těchto reportů.

Vše ostatní si zajišťuji sám, ale postupně mám v plánu to odevzdávat a ponechat si jen samotnou tvůrčí složku podnikání – tvorbu produktů, psaní textů, nahrávání podcastů, natáčení videí. To mě baví nejvíce.

Dbám ale na to, abych si i přes rozšiřující se tým zachovat v osobním podnikání nejvyšší možnou míru svobody. To znamená zejména co nejméně pravidelných schůzek či hovorů (ideálně žádné – jen spontánně, když vyvstane potřeba) a co nejméně rozhodnutí, které musí projít přese mě.

Někteří lidé se bojí zapojovat do svého byznysu více lidí.

Podle mě to je ale nutnost.

A navíc:

  • Je to levnější, než si myslíme,
  • je to jednodušší, než si myslíme a
  • strach z odevzdání kontroly je jen pocit, který můžeme propustit, stejně jako jakoukoliv jinou emoci. Viz můj kurz Nech to jít.

Jak můžete využít kapacitu a sílu druhých lidí a zorganizovat ji tak, abyste vytvořili větší hodnotu? Jaká dlouhodobá aktiva můžete vytvořit s pomocí dalších lidí?

13. Chytře navržená cesta zákazníka podpoří váš úspěch – pár velmi praktických tipů pro online podnikání

Dostáváme se k velmi praktické části. Tu mám moc rád. Kdyby to bylo už moc detailů, přeskočte ji. 😉

Jestli vaše podnikání neprosperuje, možná jen neznáte tyto následující ověřené postupy. S trochou logické struktury může byznys v červených číslech začít generovat krásný zisk.

Přestože se teď zanořím docela hluboko do praktických detailů a čísel, tak vnímám, že je to tak podstatná část fungování mého podnikání, že to tu prostě chci rozepsat. 🙂

Možná to bude přesně ten AHA moment, skrze který prozřete, že online podnikání může být snadnější, než jste si do teď mysleli.

13.1. Produktový funnel

Začneme takovou klasikou. Funnel, česky potrubí, je navrhnutá posloupnost produktů, která označuje, kudy vedeme zákazníka a v jakém pořadí si naše produkty kupuje. Pomáhá nám získat jasnost v tom, co tvoříme a nabízíme.

S tímto principem pracuje i tzv. produktová pyramida, kdy vespod pyramidy jsou nejlevnější produkty, kterých prodáme velké množství, zatímco na vrchu pyramidy jsou nejdražší VIP služby a produkty určené pro malé množství zákazníků.

produktová pyramida online podnikání

Jde o to vytvořit takové portfolio produktů (takovou cestu zákazníka, takové potrubí), ve kterém budou zastoupené produkty z různých úrovní pyramidy.

Zákazník tak může projít po zřejmé cestě (protéct potrubím) od tzv. vstupních produktů (levné, nepotřebují tolik vysvětlení, jde o impulzivnější nákupy) až přes ziskové produkty (dražší, větší hodnota) k high-end produktům (spolupráce 1-1, VIP semináře atd. – největší hodnota).

Proč je důležité mít takovouto strukturu?

Je to jednoduché – navýšíme tím LTV (Life Time Value) zákazníka, tedy jeho dlouhodobou hodnotu pro naše podnikání = koupí si od nás více produktů a získá pro sebe více hodnoty. Zároveň benefituje z naší jasné nabídky a ví, jaké výsledky očekávat. Win-win.

Můj produktový funnel vypadá zhruba takto:

Produkty zdarma (e-book/mini-kurzy atd.) → Kniha Detox hlavy (vstupní produkt) → Jeden z mých online kurzů (ziskový produkt) → placená komunita Cesta čisté mysli (stabilizační produkt formou předplatného).

Ne každý musí následovat tuto cestu. Někdo si rovnou z reklamy na Instagramu koupí můj online kurz. Toto schéma nám ale může pomoct lépe nadesignovat produktové portfolio, objevit slepá místa a začít generovat větší zisky.

Když bych rozjížděl nový byznys, nejprve bych si navrhl produktový funnel.

Vytvořil bych levný vstupní produkt (třeba záznam webináře), který bych začal prodávat placenou reklamou na Facebooku a Instagramu. Nejspíše tím moc nevydělám, ale budu tak levně rozšiřovat svoji databázi zákazníků a fanoušků, udržovat s nimi kontakt a postupně je zvát do dalších a dražších produktů funnelu/pyramidy, třeba do online kurzu či placené komunity.

13.2. AOV > ACC + Costs

Přesuňme se ke zcela zásadní rovnici online podnikání, kterou jsem se naučil od Mike Shreeve, autora knihy One Book Millions Method (doporučuji). Ale neděste se rovnice! Je to opravdu snadné. 🙂

AOV > ACC + Costs

AOV = Average Order Value = Průměrná hodnota objednávky
ACC = Average Cost per Customer = Průměrná cena získání jednoho zákazníka
Costs = Další podnikatelské náklady

Pokud je AOV větší než součet ACC + Costs, jsme ihned v zisku, i kdyby u nás daný zákazník už nikdy v budoucnu nenakoupil. Nechal u nás totiž více peněz, než jaké jsou naše celkové náklady na tuto objednávku. Gól!

Z rovnice jsou zřejmé možnosti, jak navýšit naše zisky.

  1. Navýšíme AOV, tedy průměrnou hodnotu objednávky (zdražíme produkty / vytvoříme zvýhodněné balíčky produktů / přidáme doplňkové nabídky, tzv. up-selly a cross-selly)
  2. Zmenšíme ACC, tedy náklady na zisk zákazníka (zefektivníme placenou reklamu, optimalizujeme náš web pro vyhledávače, začneme tvořit více obsahu přivádějícího lidi na náš web atd.)
  3. Zmenšíme Costs, tedy všechny ostatní byznysové náklady (výrobní cena, poplatky platební bráně, logistika, náklady na tým, software a účetnictví atd.)

Toto je obrovské téma. Trochu proto rozepíšu jen první ze zmíněných bodů, protože mě baví nejvíce… Navýšení AOV.

Když jsem se ve svém vlastním podnikání zaměřil na navýšení průměrné hodnoty objednávky, začaly se dít kouzla.

Představte si:

Prodáváte knihu. Stojí 400 Kč. Náklady na výroby spolu s ostatními náklady činí 150 Kč. To znamená, že vám zbývá 250 Kč, které se z části stanou vaším ziskem a z části marketingovými náklady na přivedení zákazníka.

Pokud vás přivedení jednoho zákazníka stojí více než 250 Kč, jste ve ztrátě a můžete jen doufat, že si od vás koupí ještě něco dalšího, abyste tuto ztrátu vykompenzovali a něco z toho měli.

Snížení nákladů na přivedení zákazníka může být někdy náročné. Algoritmy reklamních sítí jsou nevyzpytatelné, proklikovost odkazů ve vyhledávání nejistá a organický marketing má také své limity. Podobné to je se snížením celkových byznysových nákladů.

Je tu ale i další cesta – navýšit průměrnou hodnotu objednávky.

Příklad:

Na prodejní stránku knihy přidáme možnost pořídit si jí v kombinaci se záznamem online workshopu dohromady za vyšší cenu, třeba 800 Kč. Také tam přidáme ještě jeden dražší balíček s online kurzem za 3 000 Kč. Část zákazníků si koupí tyto dražší balíčky, protože jim to lépe pomůže vyřešit jejich problém a dosáhnout výsledku, který si přejí.

V košíku na webu pak ještě zákazníkovi nabídneme „žvýkačkový příhoz“, tedy nějaký drobný produkt, který se mu bude hodit, ale moc se nad ním nebude rozmýšlet, protože je levný – jako žvýkačky u pokladny v supermarketu. K tištěné knize nabídneme přihození audioknihy za 100 Kč.

Z původní průměrné hodnoty objednávky 400 Kč se těmito chytrými tahy můžeme dostat třeba na průměr 700-1 000 Kč na objednávku.

Máme rázem mnohem větší budget na to přivádět více zákazníků a generujeme o dost větší zisk. Jedeme!

Podle oboru vašeho podnikání se budou nabízené produkty samozřejmě lišit. Princip ale zůstává stejný a jde využít i pro „živé“ služby, ne pouze online produkty.

K byznysové konzultaci 1-1 můžete nabídnout k zakoupení PDF workbook, který klienta provede více do hloubky tím, co jste probrali osobně. Ke zdravotnímu vyšetření můžete nabídnout balíček suplementů a cvičební plán.

Nejvíce funguje to, co lidem pomůže dosáhnout určitého výsledku rychleji a snadněji. Lidé chtějí výsledek ideálně ihned a bezúsilně. Čím více se tomu přiblížíme, tím spíše si koupí náš produkt a tím více za něj budou ochotni zaplatit.

Zkrátka navyšte AOV. Vezměte si k ruce tužku a papír a zamyslete se nad tím, co ještě můžete nabídnout jako doplněk k vašemu základnímu produktu.

Vít Aora mindset

Je to snadné a může to udělat rozdíl mezi funkčním a nefunkčním byznysem.

13.3. Navýšení LTV

Dále můžeme (a je to opravdu dobré) pracovat s navyšováním celkové sumy, kterou nám daný člověk za delší období zaplatí (Life Time Value). Nechceme, aby to skončilo jedinou objednávkou.

Se zákazníkem jsme tedy dlouhodobě v kontaktu například formou průběžného hodnotného e-mailingu, kdy třeba sdílíme tipy pro úspěch v dané oblasti, se kterou lidem pomáháme.

Udržujeme kontakt, tvoříme nové produkty, provádíme lidi připravenými sekvencemi e-mailů vedoucích k pořízení produktů na vyšších úrovních produktové pyramidy a navyšujeme tak LTV. Ta odráží celkovou hodnotu, jakou jsme zákazníkovi poskytli.

Díky tomu, že takto s lidmi pracujeme dlouhodobě, si navíc můžeme dovolit vydávat ještě více peněz na marketing.

Mé placené kampaně na Facebooku a Instagramu občas negenerují žádný okamžitý zisk ani přes výše zmíněnou taktiku navýšení průměrné hodnoty objednávky. Ale jsem s tím v pohodě, protože pokud jsem na nule, tak sice negeneruji zisk, ale zato „zdarma“ rozšiřuji svoji databázi zákazníků, se kterými jsem pak dlouhodobě v kontaktu a kteří si postupně kupují mé různé další produkty. Celá strategie je tedy ve výsledku krásně zisková.

Toto je i klíč k pochopení, jak může byznys založený na prodeji knihy vydělávat.

Moje kniha Detox hlavy slouží hlavně jako marketingový nástroj – je to vstupenka do mého světa, která nemá za cíl vydělat ihned peníze (i když často vydělá), ale seznámit lidi s mojí tvorbou a energií a postupně kumulovat větší a větší množství nadšených klientů, kteří se mnou jdu dlouhodobě, kupují si mé kurzy, vstoupí do mé placené komunity atd.

Takovýmto vstupním produktem ale nemusí být jen kniha – můžete natočit krátký video trénink, nabídnout sadu meditací, prodávat ochutnávkový balíček potravin atd. Zkrátka něco malého a levného, co nevyžaduje moc vysvětlování.

Kniha má ale tu výhodu, že s ní člověk většinou stráví poměrně hodně času. Doslova se mu tak „zapíšu“ do paměti – v dobrém slova smyslu. 🙂

Závěrem tohoto bodu bych dodal, že je potřeba nezapomenout na hlavní záměr: Poskytovat lidem co největší hodnotu pro jejich život, a to způsobem, který nás samotné baví a naplňuje, ve kterém jsme dobří a za který jsou lidé ochotni zaplatit (ikigai).

Je totiž tenký led mezi chytrým a vědomým podnikáním ze srdce a propadem do ledových vod snahy o vydělání co nejvíce peněz za každou cenu.

14. Peníze jsou formou hodnoty

Čím více dokážeme lidem pomoct, tím více energie se nám i vrátí.

Je ale potřeba umět se ocenit.

O penězích přemýšlím jako o formě hodnoty. Čím více hodnoty lidem skrze určitý produkt či službu poskytuji, tím vyšší mu dám cenovku.

Jak lidem poskytnout více hodnoty?

Zaručený způsob je nepřestat růst. Vzdělávat se, rozvíjet se a zlepšovat se v tom, v čem lidem pomáháte. Pak jim dokážete lépe pomoct a oni vám za to budou moct lépe zaplatit.

Čím lepší budete, tím více si budete věřit a tím větší si dovolíte stanovit ceny.

Je to úžasný princip. Když uvedu svůj příklad, znamená to pro mě, že čím více budu meditovat a vzdělávat se v technikách pro práci s myslí a ve způsobech projasňování a odlehčování svého života, tím více budu vydělávat. Super, ne? 🙂

Dále všeobecně platí, že čím více individuálního přístupu poskytujeme, tím větší je to hodnota.

Proto bude individuální konzultace stát více než kniha a skupinový koučing více než home-study online kurz.

O cenotvorbě bych mohl psát dlouho, ale primární je uvědomit si, že peníze = hodnota. A hodnota znamená to, jak moc někomu zlepšíte život.

les

Neznalost marketingu a všech možných dalších oblastí podnikání není překážkou. Stačí někomu umět opravdu dobře pomoct, nechat si za to zaplatit, a dělat to způsobem, který je škálovatelný.

Když naše podnikání prosperuje, můžeme inspirovat a podporovat více lidí. Pokud se totiž naše snahy nesetkávají s finančním úspěchem, dost rychle se začneme cítit nevyživení a demotivovaní.

15. Naučte se anglicky. Jako fakt! 🙂

Přemýšlel jsem, zda sem tento bod dát. Trochu vyčuhuje. Ale jo, řeknu to! Připraveni?

Nerozumím tomu, jak v dnešní době může někdo podnikat bez znalosti angličtiny. Tedy chápu – ale přijde mi, že to musí být tolik práce navíc! I pokud podnikáte jen v ČR, alespoň pasivní znalost Aj vám neskutečně ulehčí život.

Když umíme anglicky, můžeme si vyhledat libovolný návod na internetu, inspirovat se videi od zahraničních tvůrců a celkově si tím odemykáme přístup k obrovskému množství příležitostí.

Investice do sebe je ta nejlepší investice a v případě znalosti angličtiny to platí trojnásob.

Learn English. Just do it. You won’t litovat!

16. A také… Čím lepší to je, tím lepší to je!

Podnikání je jako sněhová koule.

Zdá se, že v počátku začínáte s ničím, ale jak děláte další a další akční kroky, výsledky se začínají nabalovat.

⭐️ Poznáváte více lidí.

⭐️ Vaše portfolio produktů se rozšiřuje.

⭐️ Ovládáte stále více hard i soft skills.

⭐️ Máte za sebou více průšvihů a více úspěchů.

⭐️ Více a více si věříte.

⭐️ V jednu chvíli se dostanete do zlomového bodu, kdy se vaše sněhová koule začne valit ze svahu téměř sama.

⭐️ Lidé se vám sami ozývají s nabídkami spolupráce.

⭐️ Máte k dispozici více financí, které můžete dále investovat.

⭐️ Objevuje se více způsobů, jak propojit vaše různé projekty mezi sebou a jak se propojit s dalšími tvůrci a s jejich projekty.

⭐️ Příležitostí jako by stále přibývalo.

Platí totiž jednoduché pravidlo – čím lepší to je, tím lepší to je.

Stačí udělat první krok a vydat se na cestu.

Camino de Santiago cesta

Závěrem

Vytvořit si svobodný životní styl pomocí online podnikání je zcela možné. Z velké části se mi to už povedlo. Stačí se rozhodnout, začít u sebe a vytrvat. Klišé? Možná. Ale asi proto, že na tom něco bude.

Snít umí každý. Do akce se už vydá méně z nás.

Jak moc si přejete svobodu?

Pro mě je to ta nejzásadnější životní hodnota. Kromě svobody vnitřní (nebýt otrokem svých myšlenek, emocí a své identity) mě baví i svoboda vnější. Podnikání mi ji z velké míry poskytuje.

Je potřeba si říct, co vlastně chceme.

Pro mě to není vydělat závratné množství peněz ani vybudovat velký byznys. Jde mi o to mít dostatečnou časovou a finanční svobodu pro to, abych se mohl věnovat aktivitám, které jsou se mnou plně v souladu, a žít sám sebe naplno.

Můžeme si to tady udělat úplně jaké chceme. Tak co by se vám líbilo?

Jaký životní styl by vás opravdu bavil? A co kdyby to bylo možné? A to navíc jednodušší, než si myslíte?

Navnímejte si srdcem jeden jediný krok a udělejte ho. Tím se vydáte na cestu, naberete setrvačnost a celý vesmír vás začne podporovat v naplnění vašeho záměru.

Příležitostí je nekonečně, hojnost je nevyčerpatelná a vše se v každém okamžiku skládá pro naše nejvyšší dobro.

🌄🌌🌅✨🌿🌱☀️🏝️🌊🚀🌴⛵️💛⭐️

Máte jakoukoliv otázku týkající se online podnikání? Potýkáte se v této oblasti s nějakými výzvami? Chtěli byste některou z výše zmíněných částí článku doupřesnit či rozvinout?

Napište mi níže do komentáře, pošlete mi e-mail na vit@aoravit.cz nebo mi napište na Instagram @vit_aora. Téma podnikání a lifestyle designu je mojí velkou celoživotní vášní, tak se s vámi dám rád do řeči a podpořím vás na vaší vlastní jedinečné cestě.

Přeji vám nádherné dny a život v radost a lehkosti!

Vít Aora

MINDSET NEWSLETTER

Přidejte se k více než 5 tisícům lidí a odebírejte můj 14denní páteční Mindset Newsletter. Sdílím v něm vždy 5 krátkých tipů pro nastavení mysli, zkvalitnění života a skutečné sebepoznání.

Navíc vám zdarma pošlu jednu z mých nejoblíbenějších vedených meditací Energetický restart, která vám pomůže se za 11 minut kdykoliv přeladit do klidu a pohody.

formulář